Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

aktualności

Od kwietnia wraca wyższy VAT na żywność

Ministerstwo Finansów zdecydowało o nieprzedłużaniu po 31.03.2024 r. okresowego obniżenia stawki VAT na podstawowe produkty spożywcze.

Obniżona do 0% stawka VAT na te produkty obowiązuje od 1.02.2022 r. Od kwietnia 2024 r. ...

Emeryt może ubiegać się o pomoc socjalną w kilku zakładach pracy

Najnowsza uchwała SN wprawiła pracodawców w konsternację i może zburzyć przygotowane na ten rok budżety środków socjalnych.

Byli pracownicy, będący obecnie emerytami lub rencistami, należą do uprawnionych ustawowo do korzystania z funduszu socjalnego i nikt nie może im tego prawa odebrać ani ograniczyć (art. 2 pkt 5 ustawy o zfśs). Wprawdzie pracodawca może (nie musi) naliczać ...

Ministerstwo Finansów naprawiło błąd w schemie CIT-D

29.02.2024 r. udostępniono nową schemę informcji CIT-D (wersja 8) o otrzymanych/przekazanych darowiznach, a w najbliższym czasie ma się też pojawić zmieniony formularz tej informacji.

W ten sposób resort finansów usunął usterkę polegającą na tym, że nawet gdy otrzymane przez podatnika CIT darowizny nie przekraczały limitów wskazanych w updop, schema CIT-D wymuszała podanie danych darczyńców w części C.1 formularza. Przypomnijmy, że ... 

Przedłużenie okresu pomocy dla uchodźców wojennych z Ukrainy

Na razie mogą przebywać w Polsce legalnie i podejmować pracę na uproszczonych zasadach do 30.06.2024 r. Z kolei do końca 2024 r. obowiązują preferencje podatkowe związane z pomocą.

Zielone światło dla wydłużenia okresu ochronnego dla Ukraińców (nawet do 4.03.2025 r.) dała Rada UE, nowelizując swoją decyzję wykonawczą z 2022 r. decyzją 2023/409 z 19.10.2023 r.

ZUS musi uwzględnić, że dwóch wspólników to nie jeden

Większościowy wspólnik w dwuosobowej spółce z o.o. nie podlega ubezpieczeniom społecznym jako przedsiębiorca, choćby miał 99% udziałów.

Tak wynika z uchwały SN z 21.02.2024 r. (III UZP 8/23).

Egzekucja z zasiłków i pensji na mocy jednego pisma

Na podstawie otrzymanego zajęcia wynagrodzenia za pracę od 25.03.2024 r. pracodawca dokona również potrąceń z wypłacanych pracownikowi zasiłków.

Obowiązkowe potrącenia egzekucyjne z wypłacanych pracownikowi dłużnikowi zasiłków egzekwuje tylko pracodawca ...

Jakich zmian w KSeF mogą się spodziewać przedsiębiorcy

Resort finansów opublikował nowe pytania i odpowiedzi dotyczące obowiązkowego e-fakturowania. Wskazał m.in., w jakim kierunku będą zmierzać prace nad tym systemem.

W dostępnym na stronie internetowej resortu finansów opracowaniu „Pytania i odpowiedzi – konsultacje 2024” pada m.in. stwierdzenie, że ...

MF rozstrzygnął wątpliwości co do warunków wyboru estońskiego CIT w trakcie roku

Aby przed upływem roku podatkowego skutecznie przejść na ryczałt od dochodów spółek, trzeba złożyć stosowne zawiadomienie, a także zamknąć księgi i sporządzić sprawozdanie finansowe. Terminy na wykonanie tych czynności są różne i niezależne od siebie, a niedopełnienie jednego z tych obowiązków pozbawia prawa do ryczałtu.

Tak wynika z interpretacji ogólnej MF z 25.01.2024 r. w sprawie składania zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem ...

Jakie składki społeczne płacą przedsiębiorcy w 2024 r.

Od lutego wzrasta wysokość obciążeń na rzecz ZUS osób prowadzących działalność gospodarczą.

W tym miesiącu upływa termin płatności składek społecznych za styczeń 2024 r., obliczonych po raz pierwszy według poniższych wskaźników...

Ujawnianie działalności przewidzianej do zaprzestania lub zaprzestanej – stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

17.11.2023 r. została ogłoszona uchwała Komitetu Standardów Rachunkowości przyjmująca stanowisko Komitetu w sprawie wykazywania działalności przewidzianej do zaprzestania lub zaprzestanej oraz ujawniania informacji na ten temat (DzUrz MF poz. 105). Stanowisko weszło w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1.01.2024 r., z możliwością wcześniejszego zastosowania.

Projekt aktualizacji KSR 2 „Podatek dochodowy”

Komitet Standardów Rachunkowości przedłożył do publicznej dyskusji projekt aktualizacji KSR 2 „Podatek dochodowy”. Celem aktualizacji jest dostosowanie zapisów standardu do zmienionych przepisów prawa (w tym uor i updop).

Uwagi i komentarze do projektu można zgłaszać do 31.12.2023 r. na adres sekretarz.KSR@mf.gov.pl.

Zagraniczna kwatera dla delegowanego jednak bez PIT

Pracownicy wysyłani do pracy w innym kraju nie mają obowiązku zapłaty podatku z tego tytułu, że pracodawca zapewnia im bezpłatny nocleg.

W orzeczeniu z 6.02.2024 r. (II FSK 609/21) NSA potwierdził korzystne dla podatników stanowisko w tej kwestii.

Sprawdzanie danych osób prawnych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych – błąd w systemie

Nasze stowarzyszenie chce nawiązać współpracę z fundacją poprzez złożenie oferty wspólnej na realizację zadania publicznego. Postanowiliśmy sprawdzić w RNP, czy fundacja nieprowadząca działalności gospodarczej, z którą chcemy współpracować, nie zalega z należnościami wobec US lub jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z informacją na stronie rejestru, wprowadziliśmy NIP i REGON sprawdzanej fundacji, ale po wybraniu opcji „wyszukaj” pojawił się komunikat, że nie zaznaczyliśmy, iż mamy upoważnienie, o którym mowa w ustawie.
Czy przeglądanie danych osoby prawnej w RNP wymaga upoważnienia tego podmiotu?

Do przeglądania danych osób prawnych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych (RNP) nie jest wymagane ...

Nowe kwoty wolne od potrąceń z zasiłków od 1.03.2024 r.

Zwiększyły się kwoty pozostawiane dłużnikom przy dokonywaniu przez pracodawców obowiązkowych potrąceń ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego.

Nowe kwoty wolne, które stosują pracodawcy o statusie płatnika zasiłków, realizując egzekucję z wypłacanych pracownikom zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych i świadczeń rehabilitacyjnych, zostały ogłoszone ...

Praca z małoletnimi pod wzmożoną kontrolą

Osoby podejmujące zajęcie wymagające kontaktu z dziećmi muszą składać informacje z rejestrów karnych krajów, w których mieszkały przez ostatnie 20 lat.

Ochrona małoletnich już na etapie rekrutacji do pracy z dziećmi (czy do innej działalności wymagającej kontaktu z nimi) nie jest niczym nowym. Jednak od 15.02.2024 r. została dodatkowo zaostrzona ...

Odpis na fundusz socjalny w 2024 r.

Podstawą do naliczenia odpisów na zfśs w całym 2024 r. jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej z II półrocza 2023 r., wynoszące 6445,71 zł. Oznacza to wzrost wysokości odpisu o 502,80 zł.

Ustawa o zfśs wskazuje, że podstawowy odpis na fundusz wynosi na jednego zatrudnionego ...

Wynagrodzenie za czas choroby i urlopu objęte ulgą B+R

Należności z tytułu usprawiedliwionej nieobecności pracownika, które pracodawca ma obowiązek ponieść na podstawie przepisów prawa pracy, w tym w związku z urlopem i chorobą, są zaliczane do kosztów kwalifikowanych ulgi badawczo-rozwojowej.

Potwierdza to interpretacja ogólna MF z 13.02.2024 r. (DD8.8203.1.2021). Wcześniej przez długi czas organy podatkowe twierdziły ...

Rozliczenie faktury za leasing amortyzowanego samochodu osobowego w spółce na estońskim CIT

W świetle interpretacji KIS podstawa opodatkowania ukrytych zysków i wydatków niezwiązanych z działalnością powinna być ustalana przy uwzględnieniu kwot brutto (a nie netto) wydatków wykazanych na fakturach dokumentujących koszty używania samochodu osobowego, w tym koszty leasingu.

Na tym tle powstają problemy z rozliczeniem leasingu samochodów osobowych, w przypadku gdy są one bilansowo amortyzowane. Pojawia się wówczas ...

Podatkowe skutki otrzymania dotacji – zmiany od 1.01.2024 r.

Podatnicy PIT i CIT mogą zdecydować, czy określone dotacje, subwencje i dopłaty – uznawane dotąd za wyłączone z przychodów podatkowych lub zwolnione z podatku – zaliczą do przychodów opodatkowanych i tym samym unikną konieczności pomniejszania kosztów o wydatki pokryte tym dofinansowaniem.

Na mocy dodanego od 1.01.2024 r. (ww. nowelizacją) art. 17 ust. 1g updop podatnik może nie stosować wymienionych zwolnień, jeżeli ...


Kadry i płace

zmiany 2023/2024

  • Praca zdalna
  • Badanie trzeźwości
  • Minimalne wynagrodzenie i kwoty wolne od potrąceń
  • Podróże służbowe
  • Pobór zaliczek na PIT
  • Work life balance
  • Warunki pracy

Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
20.03.2024 Analiza finansowa – poziom zaawansowany SKwP Warszawa
20.03.2024 Czas pracy – od podstaw do specjalisty SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Katowice, SKwP Kielce, SKwP Łódź, SKwP Lublin, SKwP Rzeszów, SKwP Zielona Góra
20.03.2024 Estoński CIT 2023 SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Łódź
20.03.2024 CIT estoński – ujęcie bilansowe SKwP Poznań
20.03.2024 Naliczanie wynagrodzenia chorobowego i zasiłków w 2024 roku bez tajemnic SKwP Bielsko-Biała, SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Katowice, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
20.03.2024 Optima księga handlowa – szkolenie od podstaw SKwP Kraków
20.03.2024 Zamknięcie roku. Estoński CIT w 2024 r SKwP Kraków
20.03.2024 Zasady zatrudniania i zwalniania pracowników z uwzględnieniem zmian w prawie pracy – omówienie najczęściej popełnianych błędów przez pracodawców SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Opole, SKwP Włocławek, SKwP Zielona Góra
20.03.2024 Naliczanie wynagrodzenia chorobowego i zasiłków w 2024 roku SKwP Kielce
21.03.2024 CIT w 2024 roku. Ostatnie zmiany, koszty podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne wybrane zagadnienia SKwP Bydgoszcz, SKwP Katowice, SKwP Opole
podatki

Ustalanie wartości początkowej środka trwałego – wybrane problemy

Nabywając lub wytwarzając środek trwały, podatnik może ponosić wiele różnych wydatków związanych z tą inwestycją. Jednak nie każdy wydatek musi być uwzględniony w wartości początkowej składnika majątku, na potrzeby amortyzacji podatkowej.

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego, od której są dokonywane podatkowe odpisy amortyzacyjne, mogące stanowić koszty uzyskania przychodów, nie jest proste. W toku nabycia lub budowy danego składnika majątkowego podatnik ponosi bowiem wydatki, które są w różny sposób związane z procesem inwestycyjnym. Analizując je, należy przede wszystkim postawić pytanie, czy dany wydatek warunkuje nabycie lub wybudowanie środka trwałego (jest niezbędny w procesie inwestycyjnym), czy ma jedynie charakter towarzyszący.

Odliczenie straty poniesionej przed przejściem na estoński CIT

Jak odliczyć stratę poniesioną w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania estońskim CIT? Czy można pomniejszyć o nią dochód wykazany w zeznaniu za rok wcześniejszy?

Zasadą jest, że podatnik (spółka) traci prawo do odliczenia tej straty począwszy od pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (art. 7 ust. 7 pkt 2 updop). Może ją jednak rozliczyć na szczególnych zasadach, przewidzianych w art. 7 ust. 7 pkt 1 updop. Na mocy tej regulacji o wysokość nieodliczonej straty może obniżyć dochód z tego samego źródła przychodów uzyskany w 2 latach podatkowych bezpośrednio poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Strata finansowa nie pomniejszy dochodu podatkowego po powrocie z estońskiego CIT do ogólnych zasad rozliczenia

Spółka była opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek (estońskim CIT) od 1.01.2022 r. W pierwszym roku opodatkowania ryczałtem poniosła wysoką stratę finansową. W 2023 r. z powodu sprzedaży udziałów osobie prawnej utraciła prawo do ryczałtu, z datą wsteczną od 1.01.2023 r. Za 2023 r. spółka rozliczy się z CIT na zasadach ogólnych.
Czy w zeznaniu CIT-8 za ten rok i lata następne może odliczyć stratę poniesioną w 2022 r.?

Na to pytanie przeczącej odpowiedzi udzieliła KIS w interpretacji z 6.02.2024 r. (0111-KDIB1-3.4010.649.2023.1.AN).

Ulga na innowacyjnych pracowników

W 2024 r. podatnicy CIT i PIT nadal mogą korzystać z istniejącej obok ulgi na działalność badawczo-rozwojową i stanowiącej jej uzupełnienie preferencji. Pierwszy rok jej stosowania ujawnił wiele wątpliwości, o czym świadczą interpretacje wydawane przez KIS.

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (B+R) premiuje podatników prowadzących badania naukowe i prace rozwojowe. Mają oni prawo potrącić w trakcie roku koszty podatkowe poniesione na taką działalność, a następnie w zeznaniu rocznym te same koszty odliczyć od podstawy opodatkowania nawet w wysokości 200% (tzw. koszty kwalifikowane). Niestety, nie wszyscy ...

Reorganizacje spółek – wybrane zmiany w Ksh i przepisach podatkowych

Od 15.09.2023 r. obowiązuje nowelizacja Ksh, która wprowadziła wiele istotnych rozwiązań w zakresie łączeń, podziałów i przekształceń spółek. Ich konsekwencją jest także modyfikacja ustaw podatkowych. W artykule omówiono najważniejsze zmiany.

Ustawa z 16.08.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1705) wdrożyła do polskiego porządku prawnego m.in. dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2121 z 27.11.2019 r. zmieniającą dyrektywę (UE) 2017/1132 w odniesieniu do transgranicznego przekształcania, łączenia i podziału spółek (DzUrz UE L 321 z 12.12.2019 r.). Nowelizacja dostosowuje ponadto ...

Wypłata zysków wypracowanych przed przekształceniem w spółkę z o.o.

Od 1 stycznia do końca lutego 2022 r. byliśmy spółką jawną niebędącą podatnikiem CIT, od marca do listopada – spółką komandytowo-akcyjną, a od grudnia działamy już jako spółka z o.o. Przekształcenie spółki jawnej w komandytowo-akcyjną odbyło się bez zamykania ksiąg rachunkowych (zgodnie z uor), a dotychczasowi wspólnicy stali się jej komplementariuszami. Od zysków wypracowanych przez spółkę jawną wspólnicy zapłacili PIT. Spółka komandytowo-akcyjna zapłaciła od wypracowanych zysków 19-proc. CIT. Spółki jawna i komandytowo-akcyjna nie podzieliły i nie wypłaciły tych zysków. Przeszły one na spółkę z o.o., która w sprawozdaniu finansowym za grudzień 2022 r. wykazała je w kapitałach własnych jako zyski z lat ubiegłych. W 2023 r. zyski te zostały przeznaczone do wypłaty byłym wspólnikom (w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej – komplementariuszom) i faktycznie wypłacone.
Czy spółka powinna potraktować te wypłaty jako dywidendy i pobrać 19-proc. PIT?

Rozumiem, że spółka uległa w 2022 r. 2-krotnemu przekształceniu w rozumieniu przepisów Tytułu IV, Działu III Ksh, a przy pierwszym z nich skorzystała z możliwości przewidzianej w art. 12 ust. 3 pkt 1 uor – niezamykania ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający przekształcenie w spółkę komandytowo-akcyjną i nieotwierania ich na dzień przekształcenia. Tym samym w 2022 r. spółka miała 2 lata obrotowe – od stycznia do listopada oraz od 1 do 31 grudnia.

Dla porządku należy w tym miejscu zaznaczyć, że ...

Przedawnienie roszczeń a przychód z działalności gospodarczej

Z powodu pandemii nasza spółka popadła w problemy finansowe i mieliśmy trudności z realizacją niektórych płatności za towary. Jeden z dostawców założył nam sprawę w sądzie. Ostatnio wycofał pozew ze względu na przedawnienie roszczeń.
Czy powstał u nas przychód do opodatkowania CIT? Uważamy, że nie – dopóki wierzyciel nie zrzeknie się roszczenia bądź nie zwolni nas z długu (jest to zgodne z wyrokiem NSA z 12.02.2020 r., II FSK 808/18).

Przedawnienie zobowiązania jest zdarzeniem prawnym, powodującym określone skutki w zakresie możliwości dochodzenia zobowiązań. Zgodnie z art. 117 § 1 Kc roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu. W myśl art. 117 § 2 Kc po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie...

Rezygnacja z ryczałtu a opodatkowanie niewypłaconego zysku netto

W zawiadomieniu o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) spółka zaznaczyła, że okres tego opodatkowania będzie trwał od 1.01.2021 do 31.12.2024 r. Jednak teraz, jeszcze przed upływem tego 4-letniego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 updop, spółka zamierza zrezygnować z ryczałtu i wrócić do opodatkowania na zasadach ogólnych. W latach 2021–2023 osiągnęła zysk netto, którego nie wypłaciła wspólnikom. Zysk ten był przekazywany na kapitał zapasowy.
Czy obecnie, wskutek rezygnacji z ryczałtu, spółka będzie musiała zapłacić od niego podatek? Jeśli tak, to jaki? Czy będzie to jeszcze ryczałt, czy już CIT na ogólnych zasadach?

Spółka zapłaci podatek dopiero w chwili faktycznego rozdysponowania zysku, czyli przeznaczenia go do wypłaty wspólnikom w jakiejkolwiek formie (np. dywidendy). Mimo że będzie już wtedy opodatkowana CIT na zasadach ogólnych, to od rozdystrybuowanego ...

Częściowe wycofanie wkładu ze spółki komandytowej – skutki w PIT

Komandytariusz spółki komandytowej (osoba fizyczna) planuje – za zgodą pozostałych wspólników – częściowe wycofanie wniesionego do spółki wkładu. Spółka wypłaci mu z tego tytułu określoną kwotę.
Czy u komandytariusza powstanie w związku z tym dochód opodatkowany PIT? Spółka nie podlegała przekształceniom, a wkład był w postaci pieniężnej i niepieniężnej (grunt niezabudowany).

Jeżeli zaś komandytariusz wycofuje wkład pieniężny, to – na mocy art. 23 ust. 1 pkt 38 updof – jego kosztem będą wydatki na objęcie lub nabycie „udziału” w spółce[1], czyli kwota faktycznie zapłacona za ten „udział”.

Wkład niepieniężny do spółki – rozliczenie VAT

W związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółka otrzyma od wspólnika składniki majątkowe, które będą przez nią wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Wspólnik obejmie udziały w kapitale zakładowym spółki, których wartość nominalna będzie równa wartości wniesionego aportem majątku. Ponadto spółka przekaże mu dodatkową kwotę pieniężną, równą 23% wartości nominalnej obejmowanych udziałów – w celu pokrycia kosztów VAT od aportu (wspólnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT).
Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania VAT aportu? Czy spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktury otrzymanej od wspólnika? Czy otrzymana kwota będzie przychodem wspólnika?

Z pytania wynika, że wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki stanowi czynność ...

Nowe możliwości przyspieszenia amortyzacji

Od 1.01.2024 r. w powiatach o dużym bezrobociu i niskich dochodach podatkowych na mieszkańca można indywidualnie ustalać stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli, zaliczonych do grup 1 i 2 KŚT, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych danego podatnika.
Ma to zachęcić do inwestowania na tych terenach i tworzenia nowych miejsc pracy.

Aby można było zastosować nowe przepisy o przyspieszonej amortyzacji, zdarzenia te powinny wystąpić po 31.12.2023 r., co wynika z przepisu przejściowego (art. 3 ustawy nowelizującej).

Przeciętną stopę bezrobocia w powiecie i przeciętną stopę bezrobocia w kraju ogłasza ...

Odwrotne obciążenie VAT w transakcjach dotyczących energii elektrycznej i gazu rozliczanych w cenach ujemnych

Spółka świadczy usługi maklerskie w zakresie nabywania i sprzedaży towarów giełdowych, w swoim imieniu, ale na rachunek klientów – na Rynku Dnia Następnego, Rynku Terminowym Produktów Energetycznych, Rynku Terminowym Produktów Gazowych oraz Rynku Praw Majątkowych. Uczestniczy też w transakcjach rynku OTC (over-the-counter), nabywając i zbywając towary giełdowe i produkty energetyczne na rachunek własny, w ramach transakcji bilateralnych. Jako towarowy dom maklerski z mocy prawa ma status podatnika-pośrednika.
Czy do transakcji dotyczących energii elektrycznej i gazu rozliczanych w cenach ujemnych spółka ma prawo – w okresie obowiązywania czasowego odwrotnego obciążenia VAT gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych – zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia zgodnie z art. 145e ust. 1 ustawy o VAT?

Odwrotne obciążenie polega na tym, że podatnikiem – a zatem podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT wynikającego z transakcji – jest nabywca towaru lub usługi. Czasowe odwrotne obciążenie VAT gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym oraz usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych regulują art. 145e–145k ustawy o VAT.

Odliczenie VAT z faktury dokumentującej pozostawanie w gotowości do świadczenia usług

Spółka z branży IT od kilku lat korzysta z usług kateringowych firmy X, która prowadzi stołówkę w pomieszczeniu wynajętym od spółki (spółka wystawia X faktury za tę usługę z 23-proc. VAT). W 2023 r. spółka przeszła na hybrydowy model pracy, co spowodowało spadek jej zapotrzebowania na usługi kateringowe i negatywnie wpłynęło na obroty X. Strony w zawartym porozumieniu postanowiły, że w miesiącach, w których wartość sprzedanych firmie X usług byłaby niższa niż koszty prowadzenia przez nią działalności, będzie ona otrzymywać wynagrodzenie za pozostawanie w gotowości do świadczenia usług na rzecz spółki. Spółce zależy na utrzymaniu firmy kateringowej w swojej siedzibie, bo inaczej pracownicy będą pozbawieni możliwości nabycia ciepłych posiłków i powstanie problem z zaopatrzeniem organizowanych przez spółkę spotkań biznesowych.
Czy spółka ma prawo do odliczenia VAT z faktury otrzymanej od X, dokumentującej wynagrodzenie za pozostawanie w gotowości do świadczenia usług kate‑ ringowych?

Spółka ma wypłacać firmie X wynagrodzenie w zamian za określone zachowanie (tj. pozostawanie w gotowości do świadczenia usług), na podstawie stosunku prawnego, jakim jest zawarta między stronami umowa. Spełniona będzie zatem przesłanka istnienia związku między zapłatą a otrzymaniem świadczenia wzajemnego, co stanowi warunek konieczny uznania, że usługa firmy X ...

księgi rachunkowe - ewidencje - sprawozdawczość

Znakowanie informacji dodatkowej w formacie ESEF

Artykuł przedstawia wymogi znakowania informacji dodatkowej znacznikami XBRL oraz wnioski z przeglądu pierwszych krajowych i zagranicznych sprawozdań finansowych wybranej branży, obejmujących otagowaną informację dodatkową, która – zgodnie z MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych – zawiera istotne informacje nt. zasad (polityki) rachunkowości oraz inne informacje objaśniające.

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/815 z 17.12.2018 r. uzupełniające dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania (DzUrz UE L 143 z 29.05.2019 r., dalej rozporządzenie ESEF) nałożyło na emitentów papierów wartościowych wymóg sporządzania sprawozdań finansowych (sf) w europejskim jednolitym elektronicznym formacie raportowania (European Single Electronic Format, ESEF) za okres rozpoczynający się 1.01.2020 r. lub później.

Przez 2 pierwsze lata obrotowe obowiązek ten obejmował ...

Jak prowadzić uproszczoną ewidencję i przygotować CIT-8 w kole gospodyń wiejskich

1.04.2024 r. upłynie termin złożenia przez koła gospodyń wiejskich (KGW) deklaracji CIT-8 za 2023 r. Dla kół, które nie mają obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, bądź nie zdecydowały się na nie fakultatywnie, podstawą przygotowania zeznania podatkowego jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów.

Małe KGW, działające na podstawie ustawy z 9.11.2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1179, dalej ustawa o KGW), niemające statusu organizacji pożytku publicznego, których przychody nie wykraczają poza ...

Opłata za opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych – wykazywanie na paragonie

Czy opłata za kubki i pojemniki plastikowe, w których są sprzedawane napoje i posiłki na wynos, powinna być na paragonie wykazywana osobno, czy łącznie w cenie napoju/posiłku? Jeżeli oddzielnie, to z jaką stawką VAT?

Na mocy art. 3b ustawy z 11.05.2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej ...

Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju według standardów ESRS (cz. I) – cel, struktura, kluczowe zasady raportowania

Europejskie Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (standardy ESRS) to obowiązujący w UE system sprawozdawczości niefinansowej o kwestiach środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego. Największe podmioty muszą go wdrożyć już od 2024 r. Standardy są zbudowane według określonej logiki, powtarzalnego schematu oraz na podstawie kilku kluczowych zasad. Poznanie i zrozumienie tych reguł jest warunkiem sprawnego raportowania zgodnie z wymogami standardów ESRS.

Dotychczas obowiązująca dyrektywa o raportowaniu niefinansowym (tzw. dyrektywa NFRD), która weszła w życie w 2017 r., niewątpliwie przyczyniła się do poprawy dostępności takich informacji wśród spółek UE, ale miała również sporo niedoskonałości. Prezentowane dane niefinansowe ...

Prezentacja w rachunku przepływów pieniężnych wzrostu wartości nieruchomości inwestycyjnej

Nasza jednostka ma nieruchomość inwestycyjną, którą zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1a uor wycenia w cenie rynkowej, a skutki zmian wartości odnosi w pozostałe przychody lub koszty operacyjne, czyli kształtują one wynik finansowy. Na koniec 2023 r. zwiększono wartość tej nieruchomości o 20 tys. zł, jednak jest to przychód niepieniężny.
Jak w rachunku przepływów pieniężnych ująć wzrost wartości nieruchomości inwestycyjnej?

Jak słusznie zauważono, wzrost wartości inwestycyjnej ujęty zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 uor odnosi się na dobro pozostałych przychodów operacyjnych. Jest to jednak przychód niepieniężny. Jeżeli jednostka sporządza rachunek przepływów pieniężnych metodą bezpośrednią, wzrost ten nie będzie w nim ujęty. Wpływy środków pieniężnych wystąpią dopiero przy sprzedaży nieruchomości inwestycyjnej.

Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju według standardów ESRS (cz. II) – oświadczenie o zrównoważonym rozwoju i obowiązkowe ujawnienia przekrojowe

Standardy ESRS 1 oraz ESRS 2 definiują wiele ogólnych wymagań, które musi wypełnić każda raportująca jednostka. Określają one formę, strukturę i zawartość jej sprawozdawczości o zrównoważonym rozwoju. Ustalają obowiązkowe ujawnienia, które mają charakter przekrojowy, gdyż dotyczą wszystkich jednostek sporządzających sprawozdania o zrównoważonym rozwoju zgodnie ze standardami ESRS. Wskazują cechy jakościowe, perspektywy czasowe, a także sposób przygotowania i prezentacji ujawnianych informacji.

Europejskie Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS) wymagają ujawnienia wszechstronnej, szczegółowej i wyczerpującej informacji o wynikach jednostki w zakresie tematów zrównoważonego rozwoju (ZR) oraz tego, jak jednostka nimi zarządza.

Standard ESRS 1 Wymogi ogólne określa, że jednostki ...

Należności z terminem realizacji powyżej 12 miesięcy prezentowane jako aktywa obrotowe

Zastanawiam się nad sposobem prezentacji w bilansie należności z tytułu dostaw i usług (zał. nr 1 do uor). Prezentuje się je w aktywach obrotowych z podziałem na „do 12 mies.” i „powyżej 12 mies.”.
Czy aktywa powyżej 12 mies. nie powinny być prezentowane w aktywach trwałych?

Odpowiadając na to pytanie, warto przypomnieć definicję „aktywów obrotowych” określoną w art. 3 ust. 1 pkt 18 uor. Rozumie się przez nie tę część aktywów jednostki, które w przypadku:

Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych

Jesteśmy samorządową (gminną) jednostką budżetową. Prosimy o wskazanie terminu, do którego powinny zostać ujęte, wyjaśnione i rozliczone w księgach rachunkowych różnice inwentaryzacyjne dotyczące 2023 r.

Zasady inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów jednostki określają przepisy rozdz. 3 uor „Inwentaryzacja”. Z art. 26 tej ustawy wynika, że inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Polega ona na ustaleniu w sposób udokumentowany stanu aktywów i pasywów na określony dzień, a jej celem jest ustalenie rzeczywistego stanu składników majątku (aktywów) i źródeł ich pochodzenia (pasywów).

Ewidencja w jednostce budżetowej płatności środków w ramach realizacji zadań KPO

Jesteśmy państwową jednostką budżetową. Na mocy zawartego z instytucją odpowiedzialną za realizację inwestycji (IOI) porozumienia ws. powierzenia zadań związanych z realizacją inwestycji w ramach planu rozwojowego, zostaliśmy wyznaczeni jako jednostka wspierająca plan rozwoju (JW) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
W porozumieniu zostały również wyszczególnione kwoty wydatków administracyjnych, w tym wynagrodzeń, naszej jednostki (jako JW), niezbędnych do realizacji zleconych zadań. Mamy w NBP wydzielony rachunek dla wydatków dotyczących KPO.
Jednocześnie jako JW jesteśmy zobowiązani – na mocy porozumienia – do ewidencjonowania zleceń płatności, należności, a także rozliczania środków przekazywanych, w ramach KPO, do ostatecznych odbiorców wsparcia (beneficjentów) realizujących finansowane z tych środków inwestycje. Środki te są przekazywane przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) na podstawie zleceń płatności składanych m.in. przez naszą JW. Nie przechodzą przez nasz rachunek bankowy, lecz trafiają bezpośrednio do beneficjentów.
W celu usprawnienia przepływu informacji w ramach KPO, PFR i Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) podpisały umowę, na podstawie której PFR udostępnił instytucjom realizującym inwestycje system teleinformatyczny umożliwiający tworzenie oraz przekazywanie do PFR zleceń wypłaty środków na projekty inwestycyjne przygotowane przez ministerstwa, samorządy i inne instytucje.
Prosimy o wskazanie sposobu ewidencji zdarzeń dotyczących realizacji KPO, w tym sposobu ujęcia:
● środków otrzymanych na realizację zadań naszej JW, tj. na pokrycie wydatków administracyjnych, w tym wynagrodzeń pracowników jednostki,
● ponoszonych przez nas kosztów administracyjnych, w tym wynagrodzeń,
● ewidencji zleceń płatności i innych rozliczeń środków przekazywanych przez PFR, w ramach KPO, do ostatecznych odbiorców wsparcia (beneficjentów).

Należy jednak podkreślić, że przedsięwzięcia realizowane w ramach KPO nie są finansowane bezpośrednio z ...

ZUS przedsiębiorcy

Czy trzeba płacić składki ZUS od wynagrodzenia za zakaz konkurencji otrzymanego podczas zawieszenia działalności

Przedsiębiorca prowadzący indywidualną działalność gospodarczą zawarł umowę, która przewiduje zakaz konkurencji na określonym polu działalności. Z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie, które obecnie stało się jedynym źródłem jego przychodów. Zamierza więc zawiesić działalność gospodarczą.
Czy w takim razie wynagrodzenie za zakaz konkurencji będzie oskładkowane?

ZUS w decyzji z 3.08.2023 r. (DI/100000/43/613/2023) potwierdził, że przedsiębiorca ...

Jak ustalić wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorcy, który odlicza stratę podatkową

Strata z lat ubiegłych, choć ujęta w rozliczeniu podatkowym, nie obniża składki zdrowotnej.

Tak wynika z decyzji ZUS z 24.07.2023 r. (WPI/200000/43/674/2023).

O interpretację wystąpił indywidualny przedsiębiorca świadczący usługi związane z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, opodatkowany liniowym PIT. W 2021 r. rozpoczął inwestycję budowlaną, która przez 2 lata generowała wysokie koszty uzyskania przychodów. W zeznaniu PIT-36L za 2022 r. wykazał stratę ze źródła przychodów. W kwietniu 2023 r. zakończył ...

Przesunięcie wypłaty pensji – skutki w ZUS dla przedsiębiorcy zatrudnionego jednocześnie na etacie

Nie trzeba płacić składek społecznych z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, jeśli w danym miesiącu pracodawca nie wypłaci wynagrodzenia za pracę.

Tak wynika z decyzji ZUS z 1.06.2023 r. (WPI/200000/43/416/2023).

Pan X był zatrudniony ...

Aresztowany przedsiębiorca nadal może mieć obowiązek zapłaty składek ZUS

Także przebywając w areszcie śledczym, trzeba płacić składki społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Można jednak próbować dowodzić, że nie była ona faktycznie wykonywana.

Tak wynika z decyzji ZUS z 14.07.2023 r. (DI/100000/43/621/2023).

O jej wydanie wnioskowała ...

Preferencyjne składki nie odbierają prawa do „małego ZUS plus”

Przedsiębiorca na ryczałcie ewidencjonowanym najpierw nie płacił za pół roku składek społecznych, a potem przez 2 lata płacił niewielkie – od 30% minimalnej płacy. Okres preferencji skończył się 30.09.2023 r., a jego przychody z zeszłego roku były poniżej 120 tys. zł.
Czy może teraz przejść na tzw. mały ZUS plus?

Przepisy usus przewidują kilka rozwiązań, które pozwalają zmniejszyć ...

Rencista rolniczy z własną firmą skorzysta z ulgi w składce zdrowotnej

Przedsiębiorca ma od 2016 r. przyznaną rentę rolniczą z tytułu niezdolności, wypłacaną z KRUS. Jej kwota jest niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ma też przychody z działalności gospodarczej (taksówka osobowa), które nie przekroczyły w żadnym miesiącu 50% kwoty najniższej emerytury.
Czy może skorzystać z ulgi w składce zdrowotnej dla osób, które mają ustalone prawo do emerytury lub renty w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz uzyskują dodatkowe przychody z pozarolniczej działalności w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury? Czy otrzymując rentę z KRUS, może skorzystać z ulgi?

Ulga w składce zdrowotnej z działalności gospodarczej przysługuje nie tylko ...

Przegląd aktualności
pracownicy, świadczenia i ubezpieczenia społeczne

Rozliczenie delegacji (cz. II) – ryczałty na jazdy miejscowe

Ustalenie w przepisach ryczałtowego zwrotu kosztów przejazdów miejscowych w podróżach służbowych nie oznacza, że koszty te nie mogą być rozliczone na podstawie faktycznych wydatków. Wprost zostało to wskazane w przypadku podróży krajowych, ale takie rozliczenie należy dopuścić także przy delegacjach zagranicznych, co będzie mieć konsekwencje podatkowe i składkowe.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia delegacyjnego w uzasadnionych przypadkach pracownik składa pisemne oświadczenie o okolicznościach mających wpływ na prawo do diet, ryczałtów, zwrot innych kosztów podróży lub ich wysokość. Określenie przez pracownika, czy ponosił ...

Ile przerw przysługuje pracownikowi niepełnosprawnemu zatrudnionemu w niepełnym wymiarze

Pracownik o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności pracuje na 3/4 etatu w stałym rozkładzie dziennym (5,25 godz.). Czy przysługuje mu przerwa w pracy zarówno na mocy ustawy o rehabilitacji, jak i z Kp? Jego wymiar czasu pracy jest niższy niż 6 godz., ale też norma czasu pracy jest niższa niż 8 godz., stąd 3/4 etatu przy stałym rozkładzie to poniżej 6 godz.

Osoba niepełnosprawna ma prawo do dodatkowej, 15-minutowej przerwy w pracy przeznaczonej na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek (art. 17 ustawy o rehabilitacji). Jest ona wliczana w całości do czasu pracy. Uprawnienie do dodatkowej przerwy dla pracowników niepełnosprawnych nie jest uzależnione od stopnia niepełnosprawności czy od rodzaju wykonywanej pracy ani od wymiaru czasu pracy. Przysługuje ona zatem zarówno pracownikowi pracującemu w pełnym wymiarze, jak i temu, który pracuje np. 2 godz. dziennie.

Wynagrodzenie wypłacone zleceniobiorcy po utracie statusu studenta – prawo do zwolnienia ze składek ZUS

Spółka zatrudnia 24-letniego studenta na umowę zlecenia na czas nieokreślony, za wynagrodzeniem miesięcznym 2000 zł. Od 5.02.2024 r. został on skreślony z listy studentów. Rachunek za świadczenie pracy w lutym przedstawił na początku marca, więc wynagrodzenie za luty otrzymał dopiero 12.02.2024 r.
Czy trzeba było odprowadzić od niego składki społeczne i zdrowotną, skoro zostało wypłacone wykonawcy już po utracie statusu studenta?

Zleceniobiorca jest co do zasady objęty obligatoryjnymi ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi, wypadkowym i zdrowotnym – od dnia oznaczonego w umowie jako dzień ...

Były stażysta i praktykant musi przejść wstępne badania lekarskie

Pracodawca powinien kierować na wstępne badania lekarskie osoby, z którymi bezpośrednio po odbyciu stażu albo praktyki absolwenckiej zawiera umowy o pracę.

Rozliczenie delegacji (cz. I) – dieta za czas podróży służbowej na terenie kraju

Dieta przysługująca pracownikowi w krajowych podróżach służbowych jest ściśle powiązana z kosztami wyżywienia, które może być zapewnione przez pracodawcę, co wpłynie na obniżenie diety lub jej brak. Pojawiają się wówczas pytania o rozliczenia podatkowo-składkowe.

Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy określa układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania albo umowa o pracę (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy ani obowiązany do ustalenia ...

Odszkodowanie z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia – obowiązki płatnika PIT

Spółka wypłaci pracownikowi odszkodowanie z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę – na mocy art. 361 § 1 Kp.
Czy powinna pobrać od niego zaliczkę na PIT?

Zgodnie z art. 361 § 1 Kp, jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub umowy o pracę zawartej na czas określony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może...

Finansowanie kosztów kursów językowych członkom zarządu – obowiązki spółki jako płatnika PIT

Spółka akcyjna pokrywa koszty nauki języka obcego członków zarządu, którzy wykonują obowiązki służbowe na podstawie umów o świadczenie usług zarządzania. Umowy zobowiązują ich do uczestnictwa w konferencjach, seminariach, spotkaniach biznesowych oraz odbywania podróży służbowych w kraju i za granicą.
W celu prawidłowego wykonywania umów biorą udział w zajęciach z języka angielskiego, francuskiego lub niemieckiego (choć nie są do tego bezpośrednio zobowiązani umową), na których poznają słownictwo branżowe. Partnerzy biznesowi spółki komunikują się w tych językach.
Czy członkowie zarządu uzyskują w związku z tym przychód z nieodpłatnych świadczeń, od którego spółka, jako płatnik, powinna pobrać zaliczki na PIT?

Wyrok TK dotyczy wprawdzie świadczeń uzyskiwanych przez pracowników, zawiera jednak wskazówki interpretacyjne, jak należy rozumieć „nieodpłatne świadczenia”, które są aktualne również wobec osób będących członkami zarządu (menedżerów).

Pokrycie kosztów zakwaterowania jako przychód pracowników budowlanych

Spółka prowadzi w kraju wiele inwestycji budowlanych. Zapewnia pracownikom, na swój koszt, zakwaterowanie w miejscu ich realizacji.
Czy wartość tego zakwaterowania stanowi ich przychód?

Warto przywołać uchwałę SN z 10.12.2015 r. (III UZP 14/15), w której wyjaśniono, że pojęcie „przychodu” określone w art. 4 ust. 9 usus (odwołującym się do updof) obejmuje wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników i tym samym stanowi podstawę wymiaru składek społecznych w rozumieniu art. 18 ust. 1 usus. Przepisy prawa, w tym dotyczące bhp, nie obligują pracodawcy do zapewnienia pracownikowi miejsca zamieszkania, w którym będzie zaspokajał potrzeby bytowe. Jest to sfera prywatna pracownika, realizowana poza godzinami pracy i poza dyspozycją pracodawcy. Jedyny wyjątek stanowi podróż służbowa (art. 775 § 1 Kp), podczas której pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy, a wymuszony nią nocleg poza miejscem zamieszkania nie jest wpisany w umówiony charakter pracy. Z podróżą służbową nie mamy jednak do czynienia w tej sprawie.

Były stażysta i praktykant musi przejść wstępne badania lekarskie

Pracodawca powinien kierować na wstępne badania lekarskie osoby, z którymi bezpośrednio po odbyciu stażu albo praktyki absolwenckiej zawiera umowy o pracę.

Jak rozliczyć zwrot zawyżonych wpłat do PPK

Spółka od kilku lat odprowadza obowiązkowe składki podstawowe na pracowniczy program kapitałowy (PPK). Na początku stycznia poinformowała instytucję finansową prowadzącą ten program, że za jedną osobę wniosła zawyżone wpłaty do PPK: w części finansowanej przez pracownika o 100 zł, a przez pracodawcę – o 75 zł. Po kilku dniach instytucja finansowa oddała na rachunek spółki zarówno nadpłatę pracownika (110 zł), jak i nadpłatę pracodawcy (82,50 zł).
Co należy zrobić ze zwrotami w kwotach przekraczających wartość nominalną nadwyżki? Czy trzeba je rozliczyć pod względem podatkowym?

Wpłaty do PPK obciążają zarówno podmiot zatrudniający (pracodawcę), jak i pracobiorcę-uczestnika PPK (pracownika, zleceniobiorcę). Pracodawca finansuje wpłatę podstawową ...

Wewnętrzna regulacja o jednej dłuższej przerwie nie pozbawia przysługującej kolejnej przerwy w pracy

W naszym regulaminie znajduje się stary zapis wskazujący, że pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godz., mają prawo do 30-minutowej przerwy wliczonej do czasu pracy.
Czy w związku z tym pracownikowi, który pracuje powyżej 9 godz., przysługuje prawo do kolejnej przerwy?

Warto nadmienić, że liczba przerw z art. 134 Kp jest uzależniona od faktycznie wypracowanego czasu, a nie od czasu zaplanowanego na dany dzień w rozkładzie, co potwierdza pismo Państwowej Inspekcji Pracy z 10.05.2023 r. (KT-OOGPR-01.450.48.2023.20). Czytamy w nim: Za przyjęciem ww. rozumienia przepisu przemawia jego literalne brzmienie, ustawodawca bowiem . (…)

kontakty z urzędem

Obniżone odsetki za zwłokę w przypadku zapłaty po terminie zryczałtowanego PIT od dywidendy

Spółka wypłaciła wspólnikom dywidendę w dwóch transzach (czerwiec i listopad 2023 r). Nie uiściła w terminie zryczałtowanego PIT od czerwcowej wypłaty – zrobiła to dopiero w grudniu 2023 r. wraz z wpłatą za listopad i odsetkami za zwłokę. W deklaracji PIT-8AR złożonej w styczniu 2024 r. zadeklarowała prawidłową wysokość pobranego zryczałtowanego podatku za czerwiec i listopad.
Czy przysługuje jej zwrot połowy zapłaconych odsetek za zwłokę z tytułu wpłaty po terminie zryczałtowanego PIT za czerwiec?

Na mocy art. 42 ust. 1 updof spółka jako płatnik miała obowiązek wpłacenia pobranego od podatnika ...

Kto wydaje postanowienie o nadaniu decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności

Rygor natychmiastowej wykonalności nadaje ten organ podatkowy, który wydał decyzję w I instancji. Dotyczy to także naczelnika UCS.

Taki stanowisko zajął NSA w wyrokach z 4.04.2023 r. (I FSK 614/20 i I FSK 615/20).

Fiskus uznawał, że jeśli decyzję podatkową ...

działalność gospodarcza

Prosta spółka akcyjna – zasady działania i opodatkowania

Już od ponad 2 lat (od 1.07.2021 r.) w obrocie gospodarczym funkcjonuje nowy rodzaj spółki kapitałowej – prosta spółka akcyjna (PSA). Na taką formę prowadzenia działalności decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. Biura rachunkowe nie tylko mogą obsługiwać tego typu podmioty, ale one także mogą być prowadzone w tej formie.

PSA jest odrębnym, trzecim typem spółki kapitałowej, łączącym cechy spółki osobowej i spółki kapitałowej. Jej cechą wspólną ze spółkami ...

biuro rachunkowe, zawód księgowego

Brak zapłaty po rozwiązania umowy z powodu nieprawidłowości w świadczeniu usług księgowych

Klient nie może odmówić zapłaty, nawet jeżeli twierdzi, że usługa została wykonana nienależycie. Takiej możliwości nie przewiduje Kc, musiałaby ona wynikać z umowy zawartej z biurem rachunkowym.

Tak orzekł Sąd Rejonowy w Bydgoszczy w wyroku z 6.11.2023 r. (VIII GC 1046/23). Powództwo wniosło biuro rachunkowe ...

    Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych – przesłanki utraty prawa do wykonywania zawodu

    Stopień komplikacji i zmienności polskiego prawa (nie tylko podatkowego) powoduje, że prowadzenie księgowości w tych warunkach nie jest łatwe i bezpieczne. Pułapek czyhających na księgowych jest multum. Realne staje się zwłaszcza ryzyko poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej, co może pociągać za sobą utratę prawa do świadczenia usług księgowych.

    W myśl art. 76a ust. 3 pkt 2 uor działalność w zakresie usługowego prowadzenia ...

audytor

Kontrola jakości w małej firmie audytorskiej

Nasza firma audytorska (spółka cywilna dwóch wspólników – biegłych rewidentów) prowadzi głównie księgi rachunkowe, ale kilka razy w roku bada sprawozdania finansowe (sf). Nie bada sf jednostek zainteresowania publicznego.
Ze względu na niewielką skalę działalności wszelkie czynności (w tym badanie sf) wykonujemy osobiście. W roli kluczowego biegłego rewidenta i kontrolera jakości występujemy naprzemiennie.
Czy takie rozwiązanie w odniesieniu do badania sf jest zgodne z prawem, czy też każdorazowo do kontroli jakości badań powinniśmy angażować kontrolera spoza naszej firmy?
Czy wszystkie badania sf muszą być weryfikowane przez kontrolera jakości?

Zgodnie z art. 65 uobr firma audytorska (FA) dostosowuje swoją organizację wewnętrzną, w tym polityki, procedury, rozwiązania organizacyjne i mechanizmy wewnętrznej kontroli jakości, do wielkości i rodzaju prowadzonej działalności podstawowej, w tym do wielkości i rodzaju jednostek, na rzecz których świadczy usługi atestacyjne lub usługi pokrewne. FA wykazuje, na żądanie PANA, że stosowane przez nią polityki, procedury, rozwiązania organizacyjne i mechanizmy wewnętrznej kontroli jakości są odpowiednie do skali i stopnia złożoności ...

Czy firma audytorska może świadczyć usługi rekrutacyjne

Jestem biegłym rewidentem i od lat prowadzę firmę audytorską w formie działalności gospodarczej. Od jednego ze stałych klientów, którego sprawozdania finansowe badam, otrzymałem propozycję odpłatnego zrekrutowania personelu do działu finansowo-księgowego. Klient poszerza wachlarz oferowanych usług i potrzebuje dodatkowych trzech osób. Mam wieloletnie doświadczenie i rozległe kontakty, byłbym zatem w stanie pomóc.
Czy jednak mogę się podjąć tego zlecenia? Nie słyszałem o podobnej sytuacji wśród znajomych biegłych. Zaznajomiłem się z Kodeksem etyki i nie widzę zagrożenia, bo rekrutacja nie dotyczy członków zarządu klienta, a ew. kandydaci nie byliby osobami, z którymi współpracuję.

Rzeczywiście w Kodeksie etyki zawodowych księgowych (dalej Kodeks etyki)[1], stanowiącym zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów, znajduje się ustęp poświęcony świadczeniu przez biegłych rewidentów/firmy audytorskie usług rekrutacyjnych na rzecz klientów badania (pkt 609). Wskazuje się w nim m.in., że świadczenie usług rekrutacyjnych dla klienta badania mogłoby wywołać zagrożenie czerpania korzyści własnych, nadmiernej zażyłości lub zastraszenia (co oznacza, że dla ich świadczenia teoretycznie byłoby wymagane zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń), zaś same usługi rekrutacyjne mogłyby obejmować takie działania, jak:

ludzie - wydarzenia - książki

    Pożegnanie śp. Józefa Króla

    3 lutego 2024 r. zmarł Józef Król, jeden ze współtwórców samorządu biegłych rewidentów i wieloletni członek jego władz.

    Uprawnienia do wykonywania zawodu uzyskał w 1992 r., czyli w momencie, kiedy w Polsce rodziła się profesja biegłych rewidentów. Od samego początku zaangażował się w funkcjonowanie samorządu na poziomie regionalnym. Od jego powstania w 1992 r. aż do 2015 r. pełnił funkcję wiceprezesa Rady Regionalnego Oddziału Polskiej Izby

    Wspomnienie śp. Adama Kęsika

    Adam Kęsik zostanie zapamiętany przez współpracowników ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce jako osoba niezwykle kompetentna, życzliwa, otwarta na innych, wspierająca, o wysokiej kulturze osobistej i etyce zawodowej oraz zawsze gotowa do pomocy.

    Dr Danuta Krzywda – mistrzyni wykładu, osobistość polskiej rachunkowości i rewizji finansowej

    W społecznościach akademickich za ogromne szczęście poczytujemy sobie możliwość spotkania ludzi, których postawa w życiu zawodowym, wysoki poziom etyki, profesjonalizm, kultura osobista i emanacja życzliwości predestynują do miana „osobistości” w naszym środowisku. Taką właśnie osobą jest Pani Doktor Danuta Krzywda, której sylwetkę – z okazji 50-lecia jej pracy zawodowej – chcę przybliżyć.

    Danuta Krzywda rozpoczęła pracę w murach Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (UEK, wtedy Wyższa Szkoła Ekonomiczna) w grudniu 1972 r. W trakcie tego półwiecza pracowała na stanowiskach asystenta stażysty i asystenta, a po obronie pracy doktorskiej zajmowała stanowisko adiunkta, starszego wykładowcy, a także profesora nadzwyczajnego w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Bochni.

dr Zdzisław Fedak
Jubileusz setnych urodzin
Doktora Zdzisława Fedaka
grudzień 2023 r.

Doświadczanie rachunkowości. Doktorowi Zdzisławowi Fedakowi z okazji urodzinowego jubileuszu

prof. dr hab. Anna Karmańska

Chociaż tak bardzo chcę przekazać moc serdeczności, to nie wiem, od czego zacząć, bo wiele jest do powiedzenia, jeśli myśli się o życiu, które trwa wiek i oby jeszcze z niezłym okładem! To życie obejmuje liczne historie osobiste i zawodowe, które toczyły się w szczególnym historycznym pędzie naszego kraju i świata. Aby doświadczyć wielu przełomowych wydarzeń, różnych z różnych perspektyw, trzeba mieć dużo szczęścia. Nade wszystko jednak trzeba zachować zdrowy dystans do tego, co nas spotyka, umieć rozsądnie oceniać zagrożenia i dostrzegać szanse, a także wiedzieć, co w życiu jest naprawdę ważne.

Księga życzeń z okazji setnych urodzin

Serdecznie zachęcamy czytelników, współautorów, współpracowników, studentów uczniów i przyjaciół do złożenia życzeń urodzinowych w naszej Księdze.

Doktor Zdzisław Fedak – takim Go znamy

Z okazji setnych urodzin Doktora przedstawiciele środowiska związanego z rachunkowością wyrazili uznanie dla Jego dokonań i osobowości. Z wypowiedzi, które mamy zaszczyt zaprezentować na naszych łamach, wyłania się obraz wspaniałego człowieka, księgowego, naukowca, redaktora i przyjaciela rachunkowości.

„Rachunkowość straciła cnotę”

prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska

Takim właśnie stwierdzeniem dr Zdzisław Fedak zapoczątkował swoje wystąpienie na II Kongresie Polskiej Rachunkowości w 2017 r. Jeśli taka ocena jest formułowana przez guru i nestora polskiej rachunkowości, przez eksperta, który rachunkowości poświęca całe życie zawodowe, to ocena ta ma charakter poważnego ostrzeżenia mimo metaforycznej stylistyki. Ale też taka właśnie stylistyka, bardzo atrakcyjna w odbiorze, cechuje większość wypowiedzi i wiele publikacji dr. Zdzisława Fedaka. Z pewnością ma na to także wpływ renesansowa osobowość tego wybitnego ekonomisty, który jest zarazem miłośnikiem malarstwa, literatury i sztuki oraz podróży inspirowanych wielką ciekawością świata.