Prezentacja powiązań z tytułu zaangażowania w kapitale

Czy informacje o stanach aktywów i zobowiązań, wynikających z zaangażowania w kapitale innej jednostki, powinny być prezentowane w odpowiednich pozycjach bilansu:
• dwustronnie, tj. zarówno przez jednostkę posiadającą udział (zaangażowanie), jak i jednostkę, w której kapitale zaangażowanie to nastąpiło (jak w przypadku jednostek powiązanych),
• jednostronnie, tj. tylko przez jednostkę posiadającą udział (zaangażowanie) w kapitale innej jednostki?

Uor definiuje „zaangażowanie w kapitale” (art. 3 ust. 1pkt 37d) jako jakikolwiek udział w kapitale innej jednostki (bez określenia jego procentowej wartości), mający charakter trwałego powiązania. Mylące jest tu słowo „jakikolwiek”, może bowiem powstać wątpliwość, czy wyklucza to możliwość stosowania zasady istotności w przypadku posiadania udziałów o znikomej wartości. Naszym zdaniem nie wyklucza. Potwierdza to dyrektywa 2013/34/UE, która wprowadza – zawarty w uor – obowiązek wyodrębniania sald związanych z posiadaniem udziału kapitałowego, w innej jednostce, wskazując (art. 2 pkt 2), że chodzi o udziały, które:

Wyświetlono 26% treści artykułu

Więcej na temat: „Sprawozdanie finansowe”
Objaśnienia w zakresie cen transferowych

Jak poprawnie przygotować analizę danych porównawczych

Krzysztof Hałub
MF 14.06.2019 wydał objaśnienia podatkowe do przepisów o cenach transferowych obowiązujących do 31.12.2018. Na podstawie tych regulacji podatnicy sporządzą – do końca września br. – dokumentację transakcji z podmiotami powiązanymi, chyba że zdecydują o stosowaniu nowych przepisów, wprowadzonych od 1.01.2019.

Objaśnienia dotyczą technicznych aspektów przygotowywania:

  • analizy danych porównawczych,
  • opisu zgodności warunków transakcji oraz innych zdarzeń ustalonych z podmiotami powiązanymi z warunkami, które ustaliłyby między sobą podmioty niezależne,

Rachunkowość

Odmowa złożenia podpisu pod sprawozdaniem finansowym przez członka zarządu

Paweł Wrześniewski
Czy członek zarządu spółki, a zwłaszcza jej prezes może nie podpisać sprawozdania finansowego?

W myśl art. 52 ust. 2 uor sprawozdanie finansowe [dalej sf] podpisuje – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu. Odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sf.


Rachunkowość

Należności w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym jednostki budżetowej

Prosimy o wyjaśnienie, czy należności państwowej jednostki budżetowej z tytułu sprzedaży środków trwałych ujmować w księgach rachunkowych i prezentować w bilansie jako należności z tytułu dostaw i usług, czy też jako należności pozostałe.
Jeżeli termin płatności należności jest dłuższy niż rok od dnia bilansowego, gdyż spłatę rozłożono na raty, to należności te należy traktować jako krótko-, czy długoterminowe? Mówiąc inaczej: czy na koncie 226 „Długoterminowe należności budżetowe” ujmować tylko należności, które są płatne w 2020 r. i później (długoterminowe), czy również te ich części, których termin płatności przypada w 2019 r., a tym samym, czy na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” ujmować wyłącznie należności z terminem zapłaty przypadającym na dany (2019) rok, czy też na lata następne (np. 2020)?

e-sprawozdawczość

Sprawozdania finansowe w formie elektronicznej – porównanie formatów XML i InLine XBRL

Agnieszka Baklarz
E-sprawozdania finansowe jednostek sporządzających je według MSR będą wkrótce przygotowywane w formacie Inline XBRL. Czym on się różni od formatu XML, który już teraz stosują pozostałe jednostki wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS?

Obowiązujące obecnie przepisy uor (art. 45 ust. 1f) nakazują wszystkim jednostkom sporządzanie sprawozdań finansowych (sf) w postaci elektronicznej oraz ich elektroniczne podpisanie przez określone w uor osoby za pomocą potwierdzonego podpisu zaufanego lub kwalifikowanego. W szczególności sf jednostek:

  • stosujących uor i wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS (oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – co wynika z updof) – sporządza się w ustrukturyzowanym logicznie formacie XML (Extensible Markup Language) zgodnie ze schematami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów; format XML służy do prezentacji danych w ustrukturyzowany sposób, łatwy do interpretacji komputerowej; nie przewiduje on domyślnego sposobu wyświetlania, co powoduje, że w przeglądarce internetowej czy jakimkolwiek innym narzędziu jest on widoczny jako dość nieczytelny tekst.

Rachunkowość

Ujawnianie w informacji dodatkowej informacji o wynagrodzeniu jedynego członka zarządu

W Zamknięciu roku 2018, w opracowaniu „Dodatkowe informacje i objaśnienia”, w punkcie dotyczącym wynagrodzenia członków zarządu podano, że informacji o wynagrodzeniu – ze względu na przepisy o ochronie danych osobowych – nie zamieszczają spółki, w których powołano jednoosobowy zarząd.
Jaka jest tego podstawa prawna, tzn. który przepis o ochronie danych osobowych stanowi, że informacje nt. wynagrodzenia są chronione?

Rachunkowość

Gdzie w bilansie wykazać środki pieniężne na rachunku VAT

W myśl obowiązujących przepisów możliwość dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na odrębnym rachunku bankowym VAT – w razie stosowania tzw. mechanizmu podzielonej płatności – jest bardzo ograniczona.
Można je przeznaczyć jedynie na zapłatę VAT. Odbiera im to walor powszechnego środka płatniczego, a tym samym nie uzasadnia ich wykazywania w bilansie w poz. „Środki pieniężne w kasie i na rachunkach (bankowych)”. Uważam, że taka prezentacja tych środków wprowadza w błąd przy ocenie płynności jednostki. Kwalifikują się one co najwyżej do wykazania w bilansie jako „Inne środki pieniężne”, a może nawet jako „Należności z tytułu podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych tytułów publicznoprawnych” (poz. B.II.3b).
A jakie jest zdanie Redakcji na ten temat?

Rachunkowość

Uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego – w jakiej formie przekazać do US i KRS

Jesteśmy małym stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS. Czytaliśmy, że od 2019 r. wszystkie podmioty podpisują i przekazują sprawozdanie finansowe do US wyłącznie w formie elektronicznej. Jako stowarzyszenie obowiązkowo mamy organ nadzoru, który zatwierdza sprawozdanie.
Czy uchwałę o zatwierdzeniu również trzeba podpisać i przekazać elektronicznie? Obawiamy się, że będzie się to wiązać z koniecznością zakupu podpisów elektronicznych nie tylko dla członków zarządu, lecz także dla członków organu nadzoru.

W myśl art. 45 ust. 1f uor sprawozdanie finansowe (sf) sporządza się w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. W art. 45 ust. 2 uor wymieniono zaś, jakie dokumenty wchodzą w skład sf, i nie znajdziemy tam uchwał o jego zatwierdzeniu. Zgodnie z uor na sf składają się bilans, rachunek zysków i strat, a także informacja dodatkowa obejmująca wprowadzenie do sf oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. Ponadto sf jednostek, które podlegają badaniu, obejmuje zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym i rachunek przepływów pieniężnych, o ile jednostka mała nie zrezygnowała z ich sporządzania.


Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....