Odroczenie terminów wdrożenia JPK także dla podatników niebędących przedsiębiorcami
Podmioty prowadzące księgi przy użyciu komputera, lecz niemające statusu przedsiębiorcy (m.in. fundacje, stowarzyszenia nieprowadzące działalności gospodarczej, niepubliczne szkoły i przedszkola) – o ile spełniają ww. kryteria – wdrożą JPK dopiero od 1.07.2018.
Tak wynika z interpretacji ogólnej MF z 20.06.2016 (PK4.8012.55.2016).
O problemie z ustaleniem daty wdrożenia nowych obowiązków przewidzianych w Op:
- MF – Minister Finansów
- Op – Ordynacja podatkowa
- JPK – Jednolity Plik Kontrolny
1. przesyłania ksiąg podatkowych prowadzonych przy użyciu programów komputerowych i dowodów księgowych na żądanie organów kontrolujących w formacie JPK (art. 193a § 1),
2. comiesięcznego przesyłania rejestru zakupów i sprzedaży VAT w formacie JPK przez czynnych podatników VAT (art. 82 § 1b), przez podmioty niemające statusu przedsiębiorcy pisaliśmy w „RiP” nr 6/2016.
W skrócie przypomnijmy, że co do zasady miało to nastąpić 1.07.2016, ale dla małych, mikro i średnich przedsiębiorców w rozumieniu przepisów usdg termin ten został odroczony:
- jeśli chodzi o pierwszy z ww. obowiązków – do 1.07.2018,
- w przypadku drugiego dla małych i średnich – do 1.01.2017, a dla mikroprzedsiębiorców – do 1.01.2018.
Z literalnego brzmienia przepisów można wywnioskować, że podmiotów niebędących przedsiębiorcami (np. fundacje, stowarzyszenia, szkoły niepubliczne, jednostki finansów publicznych, spółki cywilne) to odroczenie nie dotyczy.
MF zastosował jednak celowościową i systemową wykładnię przepisów. Uznał, że do podmiotów niemających statusu przedsiębiorcy, a prowadzących księgi przy użyciu programów komputerowych należy odpowiednio zastosować okres przejściowy, jaki został przewidziany przez ustawodawcę dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
Datę wdrożenia obowiązków związanych z przesyłaniem ksiąg i danych w formacie JPK należy więc ustalić, biorąc pod uwagę kryteria zatrudnienia średniorocznego oraz rocznego obrotu netto, o których mowa w art. 104–106 usdg dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
MF argumentował, że celem przepisów było stopniowe przygotowanie do realizacji obowiązków przesyłania ksiąg (na żądanie) i ewidencji VAT (co miesiąc) w formacie JPK, bazując na kryteriach wielkości danego podmiotu i rozmiaru jego działalności. Nawiązanie w nich do definicji mikro, małego i średniego przedsiębiorcy ma jedynie pomocnicze znaczenie. Wykładnia systemowa i celowościowa tych regulacji nakazuje odpowiednio stosować te same kryteria wdrożenia obowiązków także do podatników niemających statusu przedsiębiorcy. Brak statusu przedsiębiorcy nie czyni niemożliwym ani bezprzedmiotowym ustalenia wielkości średniorocznego zatrudnienia oraz rocznego obrotu netto podatnika.