Odliczenie VAT z faktury wystawionej na ponad 30 dni przed otrzymaniem zaliczki

Marcin Szymankiewicz doradca podatkowy

Spółka z o.o. prowadzi działalność w zakresie sprzedaży kosmetyków. 12.06.2020 otrzymała fakturę zaliczkową (wystawioną 8 czerwca), dotyczącą zaliczki w wysokości 12 300 zł (w tym 2300 zł VAT) na poczet dostawy towarów. 23 lipca zapłaciła tę zaliczkę na rachunek bankowy kontrahenta (przelewem natychmiastowym).
Czy w deklaracji VAT-7 za czerwiec mogła odliczyć VAT z tej faktury?

Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o VAT).

  • IS – izba skarbowa
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • ustawa o VAT – ustawa o podatku od towarów i usług
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Zasadę tę na mocy art. 86 ust. 10c ustawy o VAT stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dostawą/wykonaniem usługi.

Zgodnie z reguła zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dostawy towarów lub wykonania usługi. Jednak w myśl art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy/wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty – w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Należy jeszcze dodać, że prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury (dokumentującej m.in. wpłatę zaliczki) powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał tę fakturę (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

Biorąc powyższe pod uwagę, spółka nie może w deklaracji VAT-7 za czerwiec odliczyć VAT z otrzymanej od kontrahenta faktury zaliczkowej. W czerwcu 2020 posiadała bowiem jedynie fakturę zaliczkową, natomiast nie zapłaciła zaliczki (ani kontrahent jej nie otrzymał). Zaliczka została opłacona dopiero 23.07.2020 przelewem natychmiastowym, co pozwala przyjąć, że kontrahent otrzymał ją tego samego dnia.

Zasadniczo więc VAT naliczony z tej faktury mógłby być odliczony dopiero w deklaracji VAT-7 za lipiec 2020. Szkopuł jednak w tym, że faktura ta została wystawiona przedwcześnie.

W myśl art. 106i ust. 2 i 7 pkt 2 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy. Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed dostawą/wykonaniem usługi/otrzymaniem, całości lub części zapłaty (art. 106i ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT).

Faktura zaliczkowa powinna być zatem wystawiona nie wcześniej niż 30 dni przez otrzymaniem zaliczki, i nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano zaliczkę. Kontrahent wystawił fakturę 8.06.2020, a zatem powinien otrzymać zaliczkę najpóźniej 8.07.2020 (a otrzymał 23.07.2020).

Niektóre organy podatkowe przyjmują, że do faktury zaliczkowej wystawionej wcześniej niż na 30 dni przed otrzymaniem zaliczki może mieć zastosowanie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Mamy tutaj bowiem do czynienia z wystawieniem tzw. pustej faktury, tj. niedokumentującej rzeczywistego zdarzenia gospodarczego. Przedwczesne wystawienie faktury może zatem skutkować koniecznością zapłaty podatku 2-krotnie. Pierwszy raz z chwilą wystawiania tej pustej faktury, a drugi z chwilą dokonania czynności, tj. otrzymania zaliczki. Każda bowiem faktura z wykazaną kwotą VAT, wprowadzona do obrotu prawnego, powoduje konieczność zapłaty tego podatku.

Organy podatkowe dopuszczają jednak jednocześnie możliwość skorygowania takiej pustej faktury. Fakturą korygującą nie można zmienić daty wystawienia faktury pierwotnej, lecz należy doprowadzić fakturę pierwotną do stanu rzeczywistego poprzez korektę podstawy opodatkowania i kwoty VAT (ich wyzerowanie).

Dopiero gdy faktura wystawiona z naruszeniem art. 106i ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT nie zostanie skorygowana, podatnik będzie zobowiązany do zapłaty wykazanego w niej podatku (stosownie do art. 108 ust. 1) w terminie określonym w art. 103 ust. 1 – do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystawiono fakturę (por. interpretacja IS w Warszawie z 21.05.2015, IPPP1/4512-222/15-2/AP).

Odliczenie VAT z faktury zaliczkowej wystawionej zbyt wcześnie może zatem zostać zakwestionowane na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT. W myśl tej regulacji nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie organy podatkowe reprezentują stanowisko, że wystawiona przedwcześnie faktura zaliczkowa jest pustą fakturą. Pogląd przeciwny, zgodnie z którym za prawidłową należy uznać fakturę zaliczkową wystawioną wcześniej niż 30. dnia przed faktycznym otrzymaniem zaliczki, w sytuacji gdy nabywca (z winy leżącej po jego stronie) nie zapłaci jej w ciągu 30 dni od daty wystawienia faktury, przekraczając tym samym wymagalny według faktury lub umowy termin zapłaty, wyraziła IS w Katowicach w piśmie z 12.02.2015 (IBPP1/443-1095/14/MS). Takie też stanowisko zajął WSA w Rzeszowie w wyroku z 24.01.2019 (I SA/Rz 1130/18).

Jeszcze inne podejście zaprezentowała KIS w piśmie z 15.05.2020 (0112 KDIL3.4012.192.2020.1.LS). Stwierdziła, że w przypadku gdy nabywca otrzyma fakturę zaliczkową wystawioną przed zapłatą zaliczki, po 30 dniach (licząc od dnia wystawienia faktury) bezskutecznego oczekiwania na zaliczkę sprzedający powinien wystawić fakturę korygującą. Jeżeli jej nie wystawi, powinien zapłacić wskazany na fakturze podatek do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął 30. dzień od jej wystawienia. Jednocześnie taka faktura jako „pusta” nie daje prawa do odliczenia VAT. Jeżeli jednak przed tym 25. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął 30. dzień od wystawienia faktury, dojdzie do zapłaty zaliczki, to u dostawcy obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, a tym samym faktura taka daje nabywcy prawo do odliczenia VAT.

Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w przypadku spółki. Dlatego moim zdaniem ma ona prawo odliczyć VAT naliczony w deklaracji VAT-7 za lipiec 2020. Niestety, stanowisko takie nie jest wolne od wątpliwości.

Temat: „VAT”
VAT

Paragon z NIP jako faktura uproszczona – objaśnienia MF

Sprzedawca musi odmówić kupującemu wystawienia faktury standardowej, jeśli udokumentuje sprzedaż na kwotę nieprzekraczającą 450 zł (lub 100 euro) paragonem fiskalnym zawierającym numer NIP nabywcy. Jedna sprzedaż nie może bowiem być dokumentowana dwoma fakturami (uproszczoną – paragonem z NIP, oraz standardową).

Potwierdził to MF w objaśnieniach podatkowych z 16.10.2020 Paragony fiskalne uznane za faktury uproszczone. Wskazał też m.in., w jaki sposób korygować takie faktury.

VAT

Oznaczenia stosowane w ewidencji VAT i nowym pliku JPK_VAT

Od 1.10.2020 r. obowiązują przepisy dotyczące tzw. nowego pliku JPK_VAT – z częścią ewidencyjną i deklaracyjną. Zanim jeszcze na dobre weszły w życie (pierwsze nowe pliki JPK będą przesyłane w listopadzie), już budzą wiele wątpliwości. Głównie dotyczą one wymogu stosowania specjalnych kodów grup towarów i świadczenia usług, oznaczenia transakcji (procedur) oraz dokumentów. Nowe oznaczenia powinny się znaleźć w październikowej ewidencji VAT.

Począwszy od rozliczenia za październik 2020 r. podatnicy obowiązani są przesyłać nowy dokument elektroniczny wspólny dla deklaracji VAT i ewidencji VAT – zmodyfikowany plik JPK_VAT.

Podatki i prawo gospodarcze

Stosowanie stawki VAT wynikającej z WIS otrzymanej przez kontrahenta

Jesteśmy dystrybutorem towarów produkowanych przez spółkę X. Wystąpiła ona o wiążące informacje stawkowe (WIS) dotyczące produkowanych towarów i po ich otrzymaniu przedstawiła nam te decyzje.
Czy w tej sytuacji możemy mieć pewność co do stawki VAT stosowanej przy sprzedaży przez nas towarów, których dotyczą WIS? Czy raczej powinniśmy wystąpić o własne WIS?

Podatnicy chcący ustalić stawkę VAT dla danego towaru lub usługi (bądź upewnić się co do prawidłowości stosowanej stawki) mogą występować o wydanie WIS (na podstawie art. 42a i nast. ustawy o VAT). Jest to najpewniejszy i najbezpieczniejszy sposób ustalenia stawki VAT, gdyż podatnikom, którzy uzyskali WIS, przysługuje ochrona podobna do przysługującej podmiotom, które uzyskały interpretację indywidualną (art. 42c ust. 1 ustawy o VAT).

Podatki i prawo gospodarcze

Zwrot zagranicznemu usługodawcy kosztów dojazdu – import usług

Spółka zleciła naprawę urządzenia niemieckiej firmie. Po wykonaniu usługi przez przysłanych przez nią serwisantów wystawiła spółce dwie faktury – za robociznę i dojazd.
Jak dla celów VAT potraktować obciążenie kosztami dojazdu?
Rozliczenia

Nowy plik JPK_VAT od października 2020

Za okresy od 1.10.2020 czynni podatnicy VAT będą składać nowe pliki JPK_VAT, które zastąpią wysyłane oddzielnie deklaracje VAT-7 lub VAT-7K (z załącznikami) i informację JPK_VAT.

Przypomnijmy, że nowy JPK_VAT składa się z dwóch części – ewidencyjnej i deklaracyjnej – wysyłanych łącznie w postaci jednego pliku. Obejmuje:

Rozliczenia

Bezpłatne narzędzia do generowania i wysyłania nowego JPK_VAT

Ministerstwo Finansów udostępni nową wersję aplikacji e-mikrofirma oraz interaktywny formularz do samodzielnego wypełnienia i wysłania plików JPK_VAT (z częścią ewidencyjną i deklaracyjną). Mają one pomóc najmniejszym przedsiębiorcom w wywiązaniu się z nowych obowiązków nałożonych od 1.10.2020.

Jak poinformowano na stronie internetowej resortu finansów, formularz interaktywny – którego nowa wersja jest dostępna na stronie internetowej www.podatki.gov.pl – umożliwi przygotowanie i wysyłanie nowego JPK_VAT z deklaracją w dwóch wariantach – dla podatników rozliczających się miesięcznie (JPK_V7M) i kwartalnie (JPK_V7K). Jest to proste w obsłudze narzędzie webowe, które zastąpiło dotychczasowy plik w formacie CSV. Mogą z niego korzystać także podatnicy obsługujący kontrahentów zagranicznych.

Temat miesiąca

Likwidacja działalności – konsekwencje w VAT

Prowadzący działalność gospodarczą – niezależnie od jej formy (firma jednoosobowa, spółka osobowa czy kapitałowa) – mogą stanąć przed koniecznością jej zakończenia. Zanim jednak ustanie byt prawny przedsiębiorcy, musi on dopełnić wielu formalności wobec fiskusa i rozliczyć się z podatków.

Dla podatników VAT zakres wielu obowiązków „likwidacyjnych” jest taki sam, bez względu na to, czy likwidowana firma była prowadzona jednoosobowo, w formie spółki cywilnej, handlowej spółki osobowej, czy spółki kapitałowej. Do tych obowiązków należy m.in. zakończenie pracy kasy rejestrującej w trybie fiskalnym, zwrot odliczonej ulgi na zakup kasy używanej krócej niż 3 lata, a także złożenie formularza VAT-Z.

VAT

Otrzymywanie płatności w systemie PayPal a rejestracja dla celów VAT UE

Indywidualny przedsiębiorca świadczy przez internet usługi na rzecz osób fizycznych z całego świata. Korzysta przy tym ze zwolnienia podmiotowego – dla podatników VAT wykazujących sprzedaż nieprzekraczającą 200 tys. zł rocznie. Od pewnego czasu płatność za usługi otrzymuje za pośrednictwem systemu PayPal, stworzonego przez spółkę z Luksemburga.
Czy korzystanie z PayPal jest równoznaczne z importem usług i wymaga rejestracji dla celów VAT UE? Jeżeli tak, to czy rejestracja ta nie jest przeszkodą do dalszego stosowania zwolnienia podmiotowego z VAT?

Korzystanie z systemu PayPal jest równoznaczne z importem usług płatniczych. Zważywszy, że usługodawcą jest spółka z Luksemburga, nie ma wątpliwości, że polski przedsiębiorca, który z tego systemu korzysta, powinien się zarejestrować dla celów VAT UE (tj. uzyskać numer NIP UE). Jednocześnie taka rejestracja nie oznacza, że utraci on prawo do zwolnienia podmiotowego dla podatników o sprzedaży nieprzekraczającej 200 tys. zł.

VAT

Usługa na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy świadczona przez podatnika zwolnionego z VAT

Indywidualny przedsiębiorca od kilku lat świadczy usługi szkoleniowe przez internet. Nie są one objęte żadnym zwolnieniem przedmiotowym, przewidzianym w ustawie o VAT. Przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego dla podatników o sprzedaży nieprzekraczającej 200 tys. zł rocznie. W IV kwartale 2020 zamierza wykonać usługę na rzecz przedsiębiorcy z innego kraju UE.
Czy wynagrodzenie za nią będzie brane pod uwagę przy ustalaniu, czy doszło do przekroczenia limitu 200 tys. zł?

Wynagrodzenie za usługę na rzecz przedsiębiorcy z innego kraju UE nie wpłynie na wartość sprzedaży uwzględnianej przy ocenie, czy doszło do przekroczenia limitu 200 tys. zł rocznie. Limit ten wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku powinni wziąć dodatkowo pod uwagę art. 113 ust. 9). Przepis ten stanowi, że ze zwolnienia podmiotowego mogą korzystać podatnicy, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 tys. zł.

VAT

Opłaty za autostrady a import usług

W trakcie zagranicznych podróży służbowych przedsiębiorca ponosi opłaty za przejazdy autostradami.
Czy w związku z tym powinien wykazywać import usług?

Import usług to świadczenie usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). Mamy z nim do czynienia, gdy podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski nabywa usługi od podatnika nieposiadającego tu siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

VAT

Oznaczanie w nowym pliku JPK_VAT części zużywanych do naprawy samochodów

Przedsiębiorca prowadzi serwis samochodowy. W fakturach za naprawę w jednej pozycji wykazuje robociznę, zaś w pozostałych pozycjach – zużyte do naprawy części.
Czy pozycje dotyczące części samochodowych w nowym pliku JPK_VAT powinny być oznaczone symbolem GTU_07?

Od 1.10.2020 obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15.10.2019 w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (DzU poz. 1988). W § 10 ust. 3 przewiduje m.in. obowiązek wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń dotyczących niektórych towarów i usług (tzw. oznaczenia grup towarów i usług – GTU). Analogiczne oznaczenia wykazywane będą w nowym pliku JPK_VAT.

Kasy rejestrujące

Bez napiwku na paragonie fiskalnym

Dobrowolny napiwek wręczony przez klienta osobie dostarczającej posiłki na wynos nie podlega ewidencji w kasie rejestrującej.

Potwierdza to interpretacja KIS z 24.08.2020 (0114-KDIP1-3.4012.385.2020.1.MT).

Kasy rejestrujące

Udokumentowanie fakturą sprzedaży paragonowej na rzecz spółki z o.o. w organizacji

Przedsiębiorca prowadzący sklep biurowy dokonał sprzedaży udokumentowanej paragonem bez NIP nabywcy. Po kilku dniach nabywca zgłosił się do niego z prośbą o wystawienie do tego paragonu faktury dla spółki z o.o. w organizacji.
Czy można wystawić taką fakturę?

Nie. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT jest również działalność przygotowawcza, tj. czynności (w tym zakupy) dokonywane w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej (zob. np. wyrok TSUE z 14.02.1985, C-268/83). Oznacza to, że spółki z o.o. w organizacji są podatnikami VAT, a w konsekwencji sprzedaż na ich rzecz powinna być dokumentowana fakturami (a nie paragonami).

VAT

Darowizny na przeciwdziałanie epidemii nadal bez VAT, niższy podatek na niektóre towary

Czasowe stosowanie stawki 0% do darowizn wyrobów medycznych, farmaceutycznych i środków ochrony zostało wydłużone do dnia odwołania stanu epidemii koronawirusa. Rozszerzono też listę towarów objętych 8% stawką VAT.

Nastąpiło to rozporządzeniem MF z 28.08.2020 zmieniającym rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (poz. 1487), które weszło w życie 31.08.2020.

Temat miesiąca

Świadczenia dla pracowników i zleceniobiorców mogą mieć różne skutki podatkowe

W wielu przepisach – również antykryzysowych – zleceniobiorcy są traktowani na równi z pracownikami. Nie zawsze natomiast skutki zatrudnienia tych osób są identycznie interpretowane przez organy podatkowe. Dotyczy to zarówno kosztów uzyskania przychodów, jak i podstawy opodatkowania VAT.

Kp reguluje prawa i obowiązki pracowników i pracodawców (art. 1). Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2). Niektóre ustawy pozwalają jednak traktować zleceniobiorców na równi z pracownikami, uznając jednych i drugich za osoby wykonujące pracę zarobkową (np. ustawa o związkach zawodowych).

VAT

Opłata za anulowanie rezerwacji – czy podlega VAT

Spółka prowadzi działalność w zakresie zapewniania miejsc krótkoterminowego zakwaterowania. Klienci rezerwują wybrany przez siebie pokój lub apartament w określonym terminie, uiszczając na jej rzecz zaliczkę albo podając dane karty kredytowej lub płatniczej bądź dane do płatności wirtualnej, niezbędne do obciążenia stosowną kwotą. Zdarza się, że klienci rezygnują z rezerwacji lub jest ona anulowana przez spółkę, bo klient nie stawia się w określonym terminie w recepcji. Na opłatę za zbyt późne anulowanie rezerwacji/rezygnację z usługi zakwaterowania wystawiana jest nota księgowa (obciążeniowa).
Czy prawidłowo? Czy może opłaty te powinny być opodatkowane VAT i dokumentowane fakturą?

VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

VAT

Konsultacje dietetyczne on-line zwolnione z VAT

Magister dietetyki od 2019 prowadzi działalność gospodarczą (PKD 86.90.E – pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana). Od maja 2020 w związku z przedłużająca się epidemią COVID-19 rozpoczął udzielanie konsultacji dietetycznych za pośrednictwem internetu. Klientami są osoby z problemami zdrowotnymi (m.in. cukrzyca, niedoczynność tarczycy, zaburzenia odżywiania), a także chcące poprawić własne nawyki żywieniowe, a w efekcie stan zdrowia. Każda konsultacja jest udzielana konkretnemu pacjentowi na podstawie indywidualnego wywiadu medycznego przeprowadzonego on-line, polegającego na uzyskaniu od niego wszelkich niezbędnych informacji o stanie zdrowia. Następnie dietetyk opracowuje dla tego pacjenta dietę. Konsultacje odbywają się za pomocą czatu tekstowego, drogą e-mailową, w formie rozmowy lub wideorozmowy. Pacjent ma do wyboru albo jednorazową konsultację on-line, albo stałą opiekę medyczną na wybrany okres.
Czy te usługi podatnik prawidłowo traktuje jako zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy o VAT?

Przywołany przepis zwalnia od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15.04.2011 o działalności leczniczej (tekst jedn. DzU z 2020 poz. 295).

VAT

Import towarów – zasady rozliczenia VAT

W artykule omówiono zasady opodatkowania VAT importu towarów – ze szczególnym uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1.07.2020 i 1.10.2020 r.

Importem towarów w rozumieniu przepisów o VAT jest przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium UE (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Zatem do importu towarów dochodzi, jeżeli łącznie spełnione są dwie przesłanki:

  • towary zostały przywiezione z terytorium państwa trzeciego (w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy o VAT); nie stanowi zatem importu towarów przywóz towarów z terytoriów innych państw UE,
  • towary zostały przywiezione na terytorium UE (w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy o VAT); nie stanowi zatem importu towarów przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium nienależące do UE.
Rachunkowość

Ujęcie darowizny w księgach darczyńcy

Spółka komandytowa (sp.k.) przekazała nieodpłatnie Klubowi Sportowemu będącemu stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS, ale nie organizacją pożytku publicznego, wyprodukowane przez siebie krzesła.
Jak w księgach sp.k. ująć tę darowiznę? Czy wartość materiałów zużytych do wyprodukowania krzeseł stanowi koszt uzyskania przychodów dla komandytariuszy (osoby fizyczne) i komplementariusza (spółka z o.o.)? Czy sp.k. może odliczyć VAT od zakupu materiałów zużytych do wyprodukowania krzeseł? Czy darowizna podlega VAT? Jeśli tak, to jak powinien on być zaewidencjonowany w księgach sp.k.? Czy VAT należny od darowizny stanowi koszt uzyskania przychodów?

Biorąc pod uwagę, że uor (art. 24 ust. 4 pkt 2) nakazuje, aby sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych zapewniał m.in. sporządzenie deklaracji (obliczeń) podatkowych, celowe wydaje się wyjaśnienie na wstępie, że w myśl przepisów:

  • wartość darowizny podlega VAT,
  • wartość darowizny, której przedmiotem są wyroby gotowe, wycenia się po koszcie ich wytworzenia (art. 28 ust. 1 pkt 6 uor), a nie wsadu materiałowego; w razie niemożności ustalenia rzeczywistego kosztu wytworzenia, wycena może nastąpić:
Podatki i prawo gospodarcze

Podatkowe skutki obniżania czynszów przedsiębiorcom w związku z COVID-19

Jednym z następstw trwającej pandemii jest powszechna od kilku miesięcy praktyka obniżania czynszów najemcom lokali i budynków lub zwalniania ich z obowiązku zapłaty.
Jakie są konsekwencje takich działań w podatku dochodowym i VAT?

Z uwagi na skutki podatkowe – zarówno dla wynajmujących, jak i dla najemców – istotne jest, by obniżenie najemcom czynszów/zwolnienie ich z czynszów miało podstawę w sporządzonych aneksach do umów najmu lub pisemnych porozumieniach. Ogromna większość umów najmu zawierana jest bowiem w formie pisemnej, zaś zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia art. 77 § 1 Kc).

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....