O sukcesji i zarządzie sukcesyjnym
O sukcesji można mówić w różnych kontekstach. Można ją rozumieć przede wszystkim jako transfer międzypokoleniowy, pomiędzy rodzicami a dziećmi lub innymi członkami rodziny. W tym zakresie wiele problemów rozwiązuje uchwalona niedawno ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, która po śmierci indywidualnego przedsiębiorcy umożliwia płynną kontynuację działalności firmy przez jego następców.
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
Co jednak zrobić, gdy nie ma komu przekazać przedsiębiorstwa? Warto wówczas odpowiednio wcześnie rozważyć inną formę sukcesji – sprzedaż przedsiębiorstwa lub jego części inwestorowi zewnętrznemu.
Niezależnie od naszej działalności – jako doradcy podatkowego oraz radcy prawnego – zajmujemy się również pomocą w kojarzeniu inwestorów z właścicielami biur rachunkowych i podatkowych, którzy rozważają ich sprzedaż, a także obsługą prawną takich transakcji. Dlatego w artykule skupimy się na sukcesji zewnętrznej – podzielimy się doświadczeniami związanymi z przeprowadzonymi dotychczas transakcjami, które w naszej ocenie spełnią rolę wskazówki dla osób rozważających sprzedaż przedsiębiorstwa lub pozyskanie dodatkowego kapitału.
Na zakończenie przybliżymy też w ogólnym zarysie aktualne zagadnienia związane z wejściem w życie wspomnianej już ustawy o zarządzie sukcesyjnym. Daje ona właścicielom biur rachunkowych nie tylko możliwość przygotowania sukcesji własnej firmy na wypadek śmierci, ale też uczestniczenia w tym procesie u klientów – w roli zarządcy sukcesyjnego – co stanowi szansę na poszerzenie zakresu świadczonych usług.
Zmiany demograficzne, rozproszenie rynku, robotyzacja
Zanim jednak zaczniemy rozważania nt. sukcesji zewnętrznej, konieczne jest wskazanie na otoczenie biznesowe, w jakim funkcjonują biura rachunkowe.
Pokolenie przedsiębiorców, którzy rozpoczęli prowadzenie działalności na początku lat 90. XX w., wkracza w wiek emerytalny. Problem oczywiście dotyczy nie tylko branży usług księgowych, ale całej generacji polskich przedsiębiorców. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Biznesu Rodzinnego, tylko 9% spośród nich ma przygotowany plan sukcesyjny.
Wyświetlono 10% treści artykułu
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Możesz mieć dostęp do pełnej treści tego artykułu jeżeli:
masz abonament on-line
- miesiąc - 50,00
- kwartał - 120,00
- pół roku - 200,00
- rok - 290,00
jesteś prenumeratorem miesięcznika „Rachunkowość”
Pomoc
- telefon: 22 826 56 21
- email: ⇒ pren@rachunkowosc.com.pl