Jednolity Plik Kontrolny z perspektywy biura rachunkowego – kilka refleksji
Na wstępie zastrzeżenie: ze względu na stopniowe, zależnie od wielkości firmy podatnika, wprowadzanie – tak co do terminu, jak i zakresu – obowiązków sprawozdawczych wynikających z obsługi JPK, wiele praktycznych problemów wiążących się ze składaniem stosownych informacji (raportowaniem) w imieniu podatników przez biura rachunkowe nie jest jeszcze w pełni rozpoznanych.
[1] Zamiast JPK_KR w przypadku prowadzących uproszczone ewidencje tylko na potrzeby PIT należy stosować moduły JPK_PKPiR lub JPK_EWP.
Na raportowanie składa się:
- bieżące comiesięczne przesyłanie ewidencji VAT (moduł JPK_VAT) bez wezwania urzędu podatkowego,
- przesyłanie elektronicznej postaci ksiąg rachunkowych i dowodów księgowych (moduły: JPK_KR[1], JPK_WB, JPK_MAG, JPK_FA) na wezwanie urzędu (dalej pogotowie informacyjne).
Do końca 2016 r. obowiązkiem raportowania – polegającym zarówno na przesyłaniu bez wezwania informacji o ewidencji VAT, jak i przekazywaniu ksiąg i dowodów księgowych w ramach pogotowia informacyjnego – objęci byli wyłącznie duzi przedsiębiorcy, którzy na ogół we własnym zakresie prowadzą księgowość i rozliczenia podatkowe.
[2] Dotyczy to również mikroprzedsiębiorców, którzy wcześniej – od 1.01.2018 r. – będą mieli obowiązek przesyłania JPK_VAT.
Średni i mali przedsiębiorcy, którzy najczęściej są klientami biur rachunkowych, zostali objęci obowiązkiem raportowania od stycznia 2017 r. W ich przypadku obowiązek ten ogranicza się na razie do przesyłania, bez wezwania urzędu, informacji o VAT w formie wskazanej w module JPK_VAT. Natomiast pogotowie informacyjne obejmujące pozostałe moduły (m.in. księgi rachunkowe, faktury, wyciągi bankowe, magazyn) zacznie ich obowiązywać od 1.07.2018 r.[2], a ew. problemy ujawnią się dopiero z czasem. Można jednak mieć nadzieję, że rynek zareaguje na zapotrzebowanie i w miarę rozszerzania obowiązków pojawią się kolejne rozwiązania informatyczne ułatwiające ich wypełnianie.
Obsługa JPK w zakresie informacji (ewidencja) VAT nie sprawia w praktyce większych trudności. Natomiast wypełnianie obowiązków w ramach pogotowia informacyjnego będzie zapewne rodzić – tak u podatników, jak i biur rachunkowych – wiele problemów. Przyjmujemy przy tym, jak się wydaje logiczne, założenie, że skoro podatnik powierza biuru prowadzenie ksiąg, to oczekuje, że także biuro obsłuży system JPK. Trudno sobie wyobrazić, że będzie to robił sam.
Najważniejsze problemy
Charakter i specyfika działalności biur rachunkowych sprawiają, że wypełnianie obowiązków w ramach pogotowia informacyjnego będzie w praktyce dużo bardziej uciążliwe i obarczone wyższym ryzykiem, niż gdyby robił to sam podatnik.
Wpływa na to rozproszenie związanych z tym funkcji, informacji oraz decyzji. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że nawet ci podatnicy, którzy sami prowadzą księgi rachunkowe i rozliczają podatki, mają niemałe problemy z wdrożeniem systemów informatycznych umożliwiających przygotowanie, a następnie skuteczne przesyłanie poprawnie sporządzonych raportów JPK.
Wiele zależy oczywiście od sprawności twórców aplikacji oraz wyposażenia podatników w sprzęt techniczny. Twórcy/dostawcy aplikacji nie zawsze są w stanie sprostać oczekiwaniom i wywiązać się z zadania dostarczenia efektywnych i wygodnych rozwiązań.
W związku z wprowadzeniem obowiązku sporządzania i przesyłania lub udostępniania modułów JPK można – naszym zdaniem – wyodrębnić następujące, zazębiające się problemy, z jakimi są obecnie i będą zapewne w przyszłości konfrontowane biura rachunkowe:
- technologiczne (systemy IT),
- kosztowe (bezpośrednio powiązane z poprzednim problemem),
- organizacyjne (rozproszenie funkcji decyzyjnych),
- zapewnienia bezpieczeństwa danych (ochrony przed dostępem niepowołanych osób),
- ludzkie (w tym przede wszystkim brak zrozumienia lub niechęć ze strony klientów).
Poniżej spróbujemy scharakteryzować te problemy łącznie, ponieważ zazwyczaj pojedyncze aspekty się wiążą, nie pozwalając na ich indywidualną analizę.
Wyświetlono 15% treści artykułu
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Możesz mieć dostęp do pełnej treści tego artykułu jeżeli:
masz abonament on-line
- miesiąc - 50,00
- kwartał - 120,00
- pół roku - 200,00
- rok - 290,00
jesteś prenumeratorem miesięcznika „Rachunkowość”
Pomoc
- telefon: 22 826 56 21
- email: ⇒ pren@rachunkowosc.com.pl