Jak zwiększać zysk i zapewniać płynność przedsiębiorstw

Kamila Kaniowska
Poniżej przedstawiamy dwa zbiory praktycznych wskazówek, wynikających z doświadczeń angielskich przedsiębiorstw, przydatnych zwłaszcza dla małych i średnich firm. Drugie opracowanie uszczegóławia rady zawarte w pkt. 2 i 3 pierwszego opracowania.

Tytuł oryginału autorstwa Kris Bovay, Profit Maximization is One Strategy For Success: Managing and Calculating Cash Flow is Another; opublikowany na stronie more-for-small-business.com

Strategie osiągnięcia sukcesu – maksymalizacja zysku czy kształtowanie i kontrola przepływów pieniężnych

Przedsiębiorca powinien zadbać o to, aby poprawa płynności finansowej stanowiła dla niego (jeśli sam prowadzi księgi) lub biura rachunkowego, z którego usług korzysta - najważniejsze zadanie zarządzania finansami.

Właściciele dobrze prosperujących małych przedsiębiorstw czynią z maksymalizacji zysków główny cel prowadzenia działalności. Taki sposób działania przedsiębiorstwa jest niewątpliwie słuszny w perspektywie długoterminowej (od chwili zgromadzenia kapitału obrotowego lub środków na finansowanie rozpoczynającej działalność firmy).

W perspektywie krótkoterminowej, zwłaszcza mając na względzie obecną sytuację finansową i warunki prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorcy muszą także zadbać o płynność finansową, kształtując wpływy i wydatki przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz o optymalizację przepływów (wpływów i wydatków) pieniężnych.

Jeśli przedsiębiorcy zależy na maksymalizowaniu zysku, w centrum jego zainteresowań powinna znaleźć się analiza sprawozdań finansowych. Nie zastąpi ona jednak regularnej lektury sprawozdań z przepływów pieniężnych i odpowiedniego zarządzania kapitałem obrotowym.

Maksymalizacja zysku: 13 wskazówek, jak poprawić płynność finansową

1. Jeśli wystawiasz swoim klientom faktury (nie prowadzisz sprzedaży gotówkowej), fakturowanie powinno następować co najmniej raz dziennie. Zadbaj, aby w dniu dostawy produktu lub usługi została wystawiona odpowiednia faktura. W najgorszym wypadku zrób to następnego dnia.

Jeśli wykonanie dostawy lub usługi trwa dłużej, wystawiaj faktury zaliczkowe. Współpracująca ze mną graficzka wystawia takie właśnie faktury za prace, które trwają ponad tydzień i/lub których wartość przekracza 3 tys. złotych. Przed przystąpieniem do realizacji projektu fakturuje 33% prac (otrzymanie zapłaty jest warunkiem rozpoczęcia prac), drugą fakturę wystawia w połowie projektu, a trzecią po jego ukończeniu.

Bardzo precyzyjnie określa warunki płatności zarówno w czasie ustnych pertraktacji, jak i w treści przesyłanych faktur. Tego typu podejście zapewnia większą stabilność wpływów pieniężnych.

Można też rozważyć udzielanie rabatów (skonta) zależnych od momentu regulowania płatności przez klienta; np. 2% rabatu w przypadku zapłaty w ciągu 10 dni, gdy termin płatności wynosi 30 dni. Takie podejście może jednak budzić wątpliwości, zwłaszcza że niektórzy klienci i tak otrzymają rabat, bez względu na to, czy zapłacili w ciągu 10 dni czy później.

2. Mając do czynienia z klientem, który przeważnie płaci z opóźnieniem, warto rozważyć, czy kontynuacja współpracy z nim jest dla przedsiębiorstwa korzystna. Jeśli nie, zasadne może być odstąpienie od niej. Wcześniej należy jednak uważnie prześledzić historię spłaty należności i sprawdzić, którzy klienci płacą w terminie, którzy regulują zobowiązania różnie, a którzy zawsze płacą z opóźnieniem.

Wyświetlono 20% treści artykułu

w sprzedaży

Spis treści artykułu
Spis treści artykułu:

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....