Dwa limity kosztów po 150 tys. zł dla auta w leasingu i po leasingu
Potwierdza to interpretacja KIS z 15.04.2019 (0111-KDIB1-3.4010.1.2019.2.MO). W tym samym piśmie KIS wypowiedziała się również nt. sposobu rozliczenia kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych w świetle przepisów obowiązujących od 1.01.2019.
Oddzielne limity dla czynszu i amortyzacji
- updop – ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
Podatnik występujący o interpretację miał wątpliwości, czy skoro użytkując samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego i zaliczając czynsz leasingowy do kosztów podatkowych, wykorzysta limit 150 tys. zł, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, to po wykupie auta z leasingu będzie mu przysługiwał limit w tej samej kwocie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 4 updop. Powodem tych wątpliwości był fakt, że czynsz leasingowy obejmuje również spłatę wartości samochodu.
Jak czytamy w piśmie KIS, należy mieć na uwadze, że limit wynikający z art. 16 ust. 1 pkt 4 updop będzie dotyczył ew. wykupu samochodu osobowego na podstawie zawartej umowy leasingu, tj. w przypadku dokonywania późniejszych odpisów amortyzacyjnych. Ponadto wynikające z umowy leasingu operacyjnego opłaty limitowane będą odrębnym limitem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a updop.
W związku z powyższym wnioskodawcy będą przysługiwać 2 limity odnoszące się do kwoty 150 tys. zł w odniesieniu do zawartej umowy leasingu operacyjnego, tj. jeden wynikający z art. 16 ust. 1 pkt 49a updop (dotyczący opłat wynikających z umowy leasingu), a drugi określony w art. 16 ust. 1 pkt 4 updop, dotyczący ew. odpisów amortyzacyjnych dokonywanych po wykupie przedmiotu umowy leasingu operacyjnego.
Co istotne, limitem 150 tys. zł objęta jest jedynie ta część raty leasingowej, która przypada na spłatę wartości pojazdu – poza limitem pozostaje natomiast część odsetkowa. Nie podlega też ona limitowi 75% dla wydatków eksploatacyjnych (o których jest mowa dalej), co potwierdza interpretacja KIS z 11.02.2019 (0115-KDIT3.4011.545.2018.2.MR).
AC i NNW kosztem bez ograniczeń
W interpretacji z kwietnia 2019 KIS wyjaśniła też, że jeśli chodzi o ograniczenie kosztów ubezpieczenia samochodu, to przewidziany w art. 16 ust. 1 pkt 49 updop limit 150 tys. zł odnosi się tylko do ubezpieczeń dobrowolnych (tj. AC), gdy podstawą ubezpieczenia jest wartość samochodu: Tym samym, w sytuacji gdy wartość przyjęta na polisach AC mieści się w limicie 150 tys. zł, to całą składkę należy wliczyć w koszty, a jeśli przekracza tę kwotę, to zaliczamy ją proporcjonalnie. Ustosunkowując się do kwestii ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), zauważyć należy, że ubezpieczenie to jest ubezpieczeniem osobowym regulowanym przez przepisy Kc – art. 829 i nast. Przedmiotem tego ubezpieczenia są określone dobra osobiste człowieka. W związku z powyższym postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 49 updop nie znajdą zastosowania w odniesieniu do składek na ubezpieczenie NNW. Również ubezpieczenie obowiązkowe OC może być zaliczone w koszty w całości niezależnie od wartości samochodu, gdyż nie jest ono zależne od wartości samochodu.
Ograniczenia wynikające z ustawy o podatku dochodowym
Zgodnie z updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
- dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy (art. 16 ust. 1 pkt 49a),
- odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
- 225 tys. zł – w przypadku pojazdów elektrycznych,
- 150 tys. zł – w przypadku pozostałych samochodów (art. 16 ust. 1 pkt 4),
- składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu, przyjętej dla celów ubezpieczenia (art. 16 ust. 1 pkt 49),
- 25% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli auto jest wykorzystywane również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 51).
Analogiczne ograniczenia wprowadzono w updof (art. 23 ust. 1 pkt 47a, 4, 47 i 46a). Przywołane przepisy stanowią przy tym jedynie część regulacji odnoszących się do kosztów używania samochodów osobowych.
KIS stwierdziła też, że wydatków na ubezpieczenie OC i NNW nie można uznać za wydatki eksploatacyjne objęte ograniczeniem wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.
Limit wydatków eksploatacyjnych także przy starych umowach
Z pisma KIS wynika ponadto, że o ile na mocy przepisów przejściowych ograniczenie przewidziane w art. 16 ust. 1 pkt 49a updop nie obejmuje umów leasingu, najmu, dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego, zawartych przed 1.01.2019 (bez względu na to, kiedy nastąpiło faktyczne wydanie samochodu), jeśli nie zostały one zmienione lub odnowione od tej daty, o tyle w stosunku do takich umów mają zastosowanie nowe zasady rozliczania kosztów używania samochodu przewidziane w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.
Ustanowiony w nim 75% limit wydatków (25% wyłączenie z kosztów) odnosi się do wszystkich podatników, którzy wykorzystują samochód osobowy, bez względu na to, na jakiej podstawie, czy są właścicielami, czy też go leasingują lub wynajmują – nie ma tu znaczenia, kiedy została zawarta umowa leasingu/najmu.