Czy na rachunku z umowy cywilnoprawnej musi być podpis zleceniobiorcy
Czy możemy zrezygnować z podpisu autora? Moglibyśmy wtedy dostawać rachunki e-mailem.
Tak. Rachunek wystawiany przez zleceniobiorcę nie musi zawierać jego podpisu, a tym samym bez problemu może być przekazywany w formie dokumentowej.
- MF – Minister Finansów
- Kc – Kodeks cywilny
Katalog danych, które powinny znajdować się na rachunku, określa § 14 rozporządzenia MF z 22.08.2005 w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (DzU nr 165 poz. 1373 ze zm.). Z dniem 11.03.2011 wykreślono z tego katalogu czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku, jeżeli się nią posługuje. Od tej daty podpis na rachunku nie jest wymagany.
Dodatkowo należy wskazać, że od 8.09.2016 wprowadzona została nowa forma czynności prawnej – dokumentowa. Na mocy art. 772–773 Kc do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarczy złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią.
W efekcie rachunek wystawiony przez zleceniobiorcę bez podpisu i przesłany np. e-mailem poprawnie dokumentuje koszt wynagrodzenia.