Brexit – skutki w CIT i PIT
Na skutki takiego stanu rzeczy wskazało Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach z 30.07.2020 Brexit – Informacja o obowiązywaniu przepisów o podatkach dochodowych w okresie przejściowym i po jego zakończeniu, zamieszczonych na swojej stronie internetowej.
- updof – ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
- updop – ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Od 1.02.2020 (tj. od wejścia w życie umowy o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE) do 31.12.2020 trwa okres przejściowy, podczas którego Wielka Brytania jest – dla celów podatkowych – nadal traktowana jak państwo członkowskie. Tym samym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, odniesienia w polskim prawie dotyczące praw i obowiązków związanych z członkostwem w UE – w tym znajdujące się w updof i updop – należy w trakcie okresu przejściowego rozumieć tak, że obejmują one także Wielką Brytanię. Dla podatników CIT i PIT okres przejściowy wiąże się więc z utrzymaniem obecnego stanu prawnego do końca 2020.
Warunki współpracy gospodarczej po zakończeniu tego okresu będą zależeć od treści przyszłej umowy o wolnym handlu. Nieuregulowanie relacji obejmujących kwestie podatków dochodowych będzie oznaczać, że akty prawne UE, odnoszące się do tego obszaru, nie będą miały zastosowania do Wielkiej Brytanii. Dotyczy to m.in. nw. dyrektyw Rady UE w zakresie podatków dochodowych, mających na celu zmniejszenie obciążeń podatkowych oraz zapewnienie neutralności operacji restrukturyzacyjnych w ujęciu transgranicznym na jednolitym rynku:
- 2003/49/WE (tzw. dyrektywy IR) znoszącej podatek u źródła od odsetek i należności licencyjnych wypłacanych przez spółkę państwa członkowskiego na rzecz spółki powiązanej z innego państwa UE; do polskiego porządku prawnego została ona wdrożona w art. 21 updop przewidującym zwolnienie z CIT u źródła dla spółek podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym w innym niż Polska państwie UE, dotyczące przychodów ze wskazanych w updop kategorii odsetek i należności licencyjnych (np. z odsetek, praw autorskich, praw do znaków towarowych, know-how),
- 2011/96/UE (tzw. dyrektywy PS) mającej na celu wyeliminowanie podwójnego opodatkowania dywidend przekazywanych między spółkami dominującymi a spółkami zależnymi różnych państw UE; wdrożenie dyrektywy wiąże się ze stosowaniem zwolnienia od CIT dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 20, art. 22 i art. 22c updop,
- 2009/133/WE (tzw. dyrektywy MR) mającej na celu zapobieganie dyskryminacyjnemu traktowaniu pod względem podatkowym fuzji, podziałów i innych zdarzeń prawnych o podobnym charakterze, dotyczących spółek różnych państw UE, w porównaniu z identycznymi zdarzeniami dotyczącymi spółek jednego państwa UE; na skutek jej wdrożenia przepisy stosowane przy krajowych zdarzeniach restrukturyzacyjnych zostały rozszerzone na spółki państw UE; szczegółowe regulacje zawarte są w przepisach updop dotyczących przedmiotu opodatkowania, przychodów i kosztów uzyskania oraz poboru podatku.
[1] Konwencji z 20.07.2006 między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (DzU nr 250 poz. 1840).
Jak podkreśliło Ministerstwo Finansów, bezumowne zakończenie 31.12.2020 okresu przejściowego będzie oznaczać, że przewidziane w powyższych dyrektywach przywileje podatkowe przestaną obowiązywać w odniesieniu do podmiotów brytyjskich lub operacji z udziałem takich podmiotów. Przykładowo opodatkowanie dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych oraz odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych spółkom brytyjskim, nastąpi na zasadach ogólnych lub z zastosowaniem właściwej umowy o unikaniu opodatkowania[1].
W przypadku osób fizycznych bezumowne zakończenie okresu przejściowego uniemożliwi z kolei korzystanie rezydentom podatkowym Zjednoczonego Królestwa z preferencyjnego opodatkowania uzyskanych w Polsce dochodów na zasadach określonych w updof dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci.
Wskazane wyżej zwolnienia z CIT i preferencje w PIT obejmują również podmioty mające siedzibę w państwach należących do EOG. Przestaną one jednak mieć zastosowanie do podmiotów brytyjskich, gdyż Wielka Brytania nie będzie też członkiem EOG.